Literatura 1. pololetí
Téma: Ezop
- byl řecký otrok
- psal bajky, už v 8. stol př. n. l.
Bajka - je literární žánr, ve kterém vystupují a jednají obvykle zvířata jako lidé a plyne z ní ponaučení
Jiří Voskovec a Jan Werich napsali písňový text o Ezopovi a Jaroslav Ježek složil hudbu (jazz), a tak vznikla
píseň Ezop a brabenec
Téma: Bible
- bible se může označovat jako Písmo svaté nebo Kniha knih
- je to základní kniha křesťanského náboženství
- dělí se na: 1) Starý zákon - 12. - 2. stol. př. n. l. (byl napsán hebrejsky)
2) Nový zákon - 1. a 2. stol. n. l. ( byl napsán řecky)
1) Starý zákon
- obsahuje 5 knih Mojžíšových
- jsou zde příběhy o stvoření světa, o Adamovi a Evě, o potopě, zmatení jazyků, o životě a skutcích
proroka Mojžíše, který vyvedl židy z egyptského otroctví, přijal desatero přikázání
- jsou zde také básně, např. Píseň písní, kterou napsal král Šalamoun
2) Nový zákon
- je o životě, skutcích, ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše Krista
- obsahuje 4 evangelia apoštolů Marka, Matouše, Lukáše a Jana
evangelium je písemná zpráva
- vyprávění o předpokládaném konci světa - Zjevení Jana neboli Apokalypsa
Téma: Starověké Řecko
- nejstarší památky jsou: 2 eposy, které jsou připisovány slepému
básníkovi (pěvci) Homérovi
Homér
1. epos – ÍLIAS ( vzniklo z řeckého názvu města Ílion = Trója)
- pojednává o Trójské válce, trvala 10 let
- postavy (Achilles, Helena, Paris, Hektor, Priamos ….)
2. epos – ODYSSEA
- líčí strastiplný návrat Odyssea z trojské války
do vlasti (ostrov Íthaka)
- návrat trval 10 let a zažil mnohá dobrodružství
- postavy (Odysseus, Pénelopé, Sirény, Skylla a Charybda, Kirké, Kyklop….)
Slovní spojení, která pocházejí z těchto eposů, se používají v běžné mluvě a
staly se námětem mnoha obrazů.
např. Paridův soud, jablko sváru, danajský dar = trójský kůň, Pénelopé = věrná žena,
odyssea = cesta plná nástrah a dobrodružství
Bohové, bohyně a osoby řecké mytologie
Zeus – nejvyšší bůh (skloňujeme Dia, Diovi…)
Héra – manželka boha Dia
Poseidon – bůh moří, řek
Pallas Athéna – bohyně války a moudrosti
Afrodité – bohyně krásy a lásky
Múzy – bohyně umění
Artemis – bohyně lovu
Apollón – bůh světla, umění
Hádés –bůh podsvětí
Persefoné – bohyně podsvětí
Chárón – převozník, vezl po řece Styx mrtvé do podsvětí
Kerberos – 3-hlavý pes, strážil vchod do podsvětí
Hélios – bůh slunce
Orfeus – bájný pěvec
Psýché – bohyně duše
Eurydiké – Orfeova žena
Téma: První písemné památky
- vznikly ve 4. tisíciletí před naším letopočtem v Mezopotámii
- tam se poprvé objevuje písmo – a tak vzniká psaná literatura
První záznamy byly o: 1) obdělávání půdy
2) náboženství
Později vznikala díla umělecká.
Nejstarší literární památkou na světě je: Epos o Gilgamešovi
- je to sumerský epos
- Gilgameš byl králem města Uruk
Co je to epos?
Epos – je rozsáhlá epická báseň, která vypravuje o hrdinech,
jejich činech, o statečnosti hrdinů ve válkách.
Ve stejné době se začíná rozvíjet literatura v Egyptě, Indii a Číně.
6.11. Téma: Literatura ve starověku
Počátky slovesného umění
1) zaklínadla a zaříkávadla – lidé si neuměli vysvětlit přírodní jevy,
měli strach o život, proto konali různé
obřady, při kterých přivolávali různé síly.
2) mýty – jsou představy o vzniku a uspořádání světa (jak byl stvořen
člověk, slunce, měsíc …)
3) pranostiky – (o počasí) zachycovaly zkušenosti lidí, které získali
při obdělávání půdy během roku
např. Únor bílý - pole sílí.
Svatá Lucie – noci upije.
Studený máj – ve stodole ráj.
4) úsloví a přísloví – zachycují zkušenosti lidí, které se tradují z generace
na generaci.
např. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.
Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
__________________________________________________________________________________________________
Báje nebo také mýtus
- mythos - (z řečtiny) znamená vyprávění, řeč, příběh
- mythologie- je soubor mýtů, které se vztahují k určité kultuře
- mýty - jsou příběhy, kterými si lidévysvětlovali vznik světa a zákonitosti v něm jako výsledek působení různých božstev
- v naší kultuře je známá řecká mytologie a také židovská mytologie, se kterou nás seznamuje bible, a to Starý zákon.
- mytologické motivy literatura pracuje i dnes - např. ve fantasy literatuře, kde vystupují postavy - elfové, draci, upíři aj.
Epos
- je rozsáhlá lyricko- epická báseň většinou o hrdinech a jejich činech
- příběhy vycházejí z mýtů
Dělení eposů:
- hrdinské- vycházejí z bájí (např. Homérovy eposy Ílias a Odyssea)
- rytířské - oslavují ideál oddaného a ctnostného rytíře ( rytíři krále Artuše, Tristan aIsolda)
- romantické- rozvíjejí milostný příběh (např. Don Chuan)
- historickém - setkáváme se zde se skutečnými postavami z historie (např. Píseň oNibelunzích)
- duchovní- vystupují zde postavy světců, jsou zde motivy z bible (Božská komedie odDanta)
- zvířecí -vyprávějí o zvířatech, která se chovají jako lidé, mají humorné prvky (Román olišákovi)
- komické -zesměšňují odvahu a sílu hrdinů (např. Žabomyší válka)
- didaktické- přinášejí ponaučení (O přírodě)
18.9.2012 2. hodina
Téma: Literární druhy
Literární druhy jsou:
1/ EPIKA - (z řeckého slova épos = slovo, vyprávění)
- v epických textech je základem děj, vystupují zde postavy
Epické žánry – patří mezi ně tyto: - příběh
- bajka
- anekdota
- báje
- pověst
- pohádka
- povídka
- legenda
- novela
- epos
- román
2/ LYRIKA – (z řeckého slova lyra = hudeb. nástroj, doprovázel verše)
- lyrické texty vyjadřují nálady, pocity, dojmy
Lyrické žánry – patří mezi ně tyto: - píseň
- elegie
- óda
- epitaf
- epigram
- pásmo
3/ DRAMA – (z řeckého slova dráma = skutek, čin, jednání)
- je určeno k předvádění na scéně
- je to divadlo, divadelní hra
Dramatické žánry – patří mezi ně tyto: - tragédie
- komedie
- činohra
11.9.2012 1. hodina
Téma: Úvod do literatury, literární druhy a žánry
___________________________________________________________________________
Literatura – (z latinského slova littera = písmeno)
- je souhrn veškerých písemných textů, které lidé vytvořili
Literatura se dělí na:
1/ VĚCNOU - patří tam texty se záměrem informovat, poučit, vzdělat, šířit náboženskou víru
2/ UMĚLECKOU (KRÁSNOU)- zaměřuje se na lidské city, fantazii, estetické vnímání
Funkce literatury
1) estetická - vyvolává pocity, prožitky pozitivní i negativní
2) poznávací - poskytuje informace o skutečnosti, kterou zachycuje
3) výchovná - čtenáře vychovává, mění jeho postoje názory
4) společenská - ovlivňuje společenské mínění, upozorňuje na problémy ve společnosti
5) zábavná - čteme pro zábavu a odpočinek