10.1. Téma: Předmět (procvičování)
Urči ZSD a vyhledej předmět (do závorky napiš číslo pádové otázky):
1) Naposled viděl barboru na pískovišti.
2) Dříví jsme štípali odpoledne za chatou.
3) Můj dědeček měl rád svého psa, a proto ho pořád hladil.
4) Karla napsala dopis Jirkovi.
5) Ukázal nám nádherný dům.
6) Chlubil se cizím peřím.
7) V soudní síni řekla zřetelně ne.
8) Ta prodavačka mi byla vždy sympatická.
9) Obchodoval s cennými papíry.
10) Věra nebyla spokojená se svým výkresem.
6.12. Téma: Rozvíjející větné členy
Předmět (uč. str. 118 - 119)
1) pravopisné cvičení
a) Knihy a sešity se nám ztratily, a proto jsme si museli koupit nové.
b) Ovce a berani se klidně pásli na louce, dokonce mezi nimi pobíhaly kozy.
c) Prvňáčci a jejich rodiče pospíchali do školy, aby nepřišli pozdě hned první den.
d) Holandsko, Španělsko a Portugalsko se dohodly o vzájemné pomoci.
2) PŘEDMĚT (Pt)
- je rozvíjející větný člen
- má zkratku Pt
- předmětem bývá ve větě nejčastěji: Pt (4.p.)
a) podstatné jméno (např. Babička upekla koláč. )
Pt (3.p.)
b) zájmeno (např. Petr nám napsal.)
- předmět rozvíjí přísudek (sloveso), sloveso nám řídí pádovou otázku, kterou se na předmět ptáme
- na předmět se ptáme pádovými otázkami 2. až 7. pádu
př. Petr napsal (babičce, Honzovi, Evě) - Pt (3.p.)
( dopis, pohled) - Pt (4.p.)
( tužkou, perem, fixem) - Pt (7.p.)
( o sobě, o dobrodružství, o výletě, o tobě) - Pt (6.p.)
29. 11. Téma: Čárka v souvětí (spojovací výraz – jeho slovní druh, počet vět)
Shoda přísudku s podmětem a s několikanásobným podmětem
1) Eva, Hanka a Michal na nás čekali před školou, ale my jsme nepřišli.
2) Hrnky a mističky byly uloženy ve skříňce.
3) Koláče se mamince nepovedly, a tak musela upéct jiné.
4) Babičky, maminky a děti netrpělivě přešlapovaly na zastávce, protože čekaly na opožděnou
tramvaj.
5) Skupinky chlapců a děvčat soutěžily v orientačním závodě, na který se dlouho
připravovaly.
6) Německo a Itálie uzavřely dohodu, o které už dlouho jednaly.
7) Gorila a její mládě si hrály ve viváriu a my jsem je pozorovali za sklem.
8) Žokejové a koně přicházeli na stanoviště, odkud měly začít dostihy.
21.11. Téma: Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
Pravidlo zní: pokud je alespoň 1 z podmětů rodu mužského životného, pak píšeme
v příčestí minulém slovesa -i
např. maminka a tatínek stáli
pes, kočka a koťata spali
Pokud je podmět nevyjádřený a neznáme ho ani z předchozí věty pak také píšeme v příčestí minulém sloves –i
V ostatních případech píšeme –y nebo –a.
Příklady:
1) Tatínek, Milada a Eva už seděli ve vlaku.
2) Na louce se pásli jeleni a laně.
3) Broskve a meruňky dozrávaly.
4) Žirafy, sloni, hroši a zebry běhaly ve výběhu.
5) Za nimi běžely slůně a hrošátko.
6) Kuřata a slepice se procházely po dvoře.
7) Vzácní ptáci a velké šelmy nás zaujali.
8) Jehňata a kůzlata se pásla na louce.
31.10. Téma: Shoda přísudku s podmětem, psaní i/y v příčestí minulém slove
I/
Podmět v množném čísle Koncovka v příčestí
1) rod mužský životný -i
(chlapci, občané, muži, vítězové,
lidičky, rodiče, koně, sněhuláci, draci, stáli, ukazovali
strašáci, ukazatelé, ledoborci..)
2) rod mužský neživotný -y
(domy, zástupy, stroje, davy,
tisíce, uzenáče, ukazatele…) stály, ležely
3) rod ženský -y
(dívky, ženy, děti, závodnice, lodě,
skupiny…….) stály
4) rod střední -a
(auta, housata…) stála
II/ cv. 2/ str. 115 – učebnice, vypsat základní skladební dvojice a odůvodnit pravopis
III/ Prac. sešit 2. díl – str. 37/ 13a) – podtrhnout podmět a přísudek a odůvodnit pravopis
3.10. Téma: Přísudek slovesný změň na jmenný se sponou a naopak
_____________________________________________________________________________________________________
Jak to provedu?
1) najdu si přísudek
2) pokud je přísudek vyjádřen slovesem, odvodím si z něj jméno přídavné nebo podstatné a
k tomu přidám tvar sponového slovesa
např. (sloveso) vonět ------ voňavý (přídavné jméno)
(sloveso) řídit -------- řidič (podstatné jméno)
(sloveso) bruslit ---- bruslař (podstatné jméno)
3) Koláč nádherně voněl. --------- Koláč byl nádherně voňavý.
Bratr řídí náklaďák. -------------- Bratr je řidičem náklaďáku.
Eva dobře bruslí. -----------------Eva je dobrá bruslařka.
Tak se vytvoří z přísudků slovesných přísudek jmenný se sponou.
To platí samozřejmě i obráceně - z přísudku jmenného se sponou mohu vytvořit
přísudek slovesný tak, že:
1) nejprve si najdu ve větě přísudek
2) pokud je jmenný se sponou, pak si od podstatného nebo
přídavného jména odvodím sloveso
zapomnětlivý ------------ zapomínal
rozbitý ------------ rozbil se
plavec ----------- plavat
fotbalista ------- hrát (fotbal)
Jirka se stává zapomnětlivým. ------- Jirka stále zapomíná.
Hrneček už je celý rozbitý. ---------- Hrneček se celý rozbil.
Pavel je dobrý plavec. ------------ Pavel dobře plave.
Pepa je výborný fotbalista. --------- Pepa hraje výborně fotbal.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________
10. a 11. 10. 2012 Téma: Z přísudku slovesného vytvoř přísudek jmenný se sponou a naopak
(procvičování)
I/ Najdi ZSD, urči druh přísudku. Z PŘS vytvoř PŘJSS a naopak:
1) Naše oblíbená louka byla na jaře krásně rozkvetlá.
_________________________________________________
2) Iva hraje výborně na housle.
_________________________________________________
3) Můj dobrý známý studuje na strojní fakultě.
_________________________________________________
4) Sam je dobrý běžec.
_________________________________________________
5) Eva bude určitě naštvaná.
__________________________________________________
6) Hana a Luboš se chovali velmi nerozumně.
__________________________________________________
7) Jana se nestala prodavačkou textilu.
_________________________________________________
8) Kočka a pes jsou savci.
__________________________________________________
II/ Urči podmět a přísudek – jeho druh
1) Mráz maluje na okna mozaikové tvary.
2) V krbu bude za chvíli praskat borové dřevo.
3) Eva a Pavel se stali studenty gymnázia.
4) Letní obloha byla azurově modrá.
5) Rádi bychom uspořádali vánoční besídku.
6) Proč právě ty se na mě neusměješ?
7) Na návštěvu přišli i mé kamarádky z dětství.
8) Naši malí prvňáčci budou určitě šikovní.
9) Moje známá se nestala slavnou tanečnicí.
10) Jirka nebyl při jízdě na kole neopatrný.
__________________________________________________________________________
17.10. Téma: Procvičování základních skladebních dvojic
Určování druhů přísudku
_______________________________________________________________________
1) Úkoly z pracovního sešitu (2.díl)
str. 33/ 2a)
2) str. 34/ cv. 4
_______________________________________________________________________
31.10. Téma: Shoda přísudku s podmětem, psaní i/y v příčestí minulém sloves
I/
Podmět v množném čísle Koncovka v příčestí
1) rod mužský životný -i
(chlapci, občané, muži, vítězové,
lidičky, rodiče, koně, sněhuláci, draci, stáli, ukazovali
strašáci, ukazatelé, ledoborci..)
2) rod mužský neživotný -y
(domy, zástupy, stroje, davy,
tisíce, uzenáče, ukazatele…) stály, ležely
3) rod ženský -y
(dívky, ženy, děti, závodnice, lodě,
skupiny…….) stály
4) rod střední -a
(auta, housata…) stála
II/ cv. 2/ str. 115 – učebnice, vypsat základní skladební dvojice a odůvodnit pravopis
III/ Prac. sešit 2. díl – str. 37/ 13a) – podtrhnout podmět a přísudek a odůvodnit pravopis