Syntax 1. pololetí
12. - 16. hodina:
Téma:Předmět a vedlejší věta předmětná (učebnice str. 100 - 104)
Téma: Procvičování druhů vedlejších vět (přísudková, podmětná, předmětná)
_______________________________________________________________________________________________
11. - 14. hodina: Druhy podmětu a vedlejší věta podmětná (učebnice str. 96 - 98)
10. hodina: Vedlejší věta přísudková (učebnice str. 95)
- vedlejší větu přísudkovou lze vytvořit pouze z přísudku jmenného se sponou, a to tak, že spona vždy zůstává ve větě hlavní a ze jmenné části (podstatného
přídavného jména) vytvoříme sloveso, zkrátka vytvoříme větu vedlejší přísudkovou.
- vedlejší větu od hlavní odděluje čárka a připojují ji tyto nejčastější spojovací výrazy: jako, že, kdo, co ...
Příklady:
1) Obloha byla jako vymetená. - v této větě je přísudek jmenný se sponou - byla vymetená (byla - je spona, vymetená - je přídavné jméno)
Pokud budeme tvořit souvětí s vedlejší větou přísudkovou, necháme sponu ve větě hlavní, pak následuje čárka, spojka a další věta - vedlejší přísudková, kdy
z přídavného jména vymetená - vytvoříme sloveso vymetl. Souvětí pak zní:
Obloha byla, jako by ji někdo vymetl.
2) Naše teta je výborná kuchařka. - vtéto větě je přísudek jmenný se sponou - je kuchařka.
Souvětí zní:
Naše teta je z těch, co dobře vaří.
Obráceně: ze souvětí věta jednoduchá:
1) Můj bratr byl z těch, co se rádi smáli. --------------------------- Můj bratr byl vždy veselý veselý.
2) Náš známý je z těch, že se na ně vůbec nedá spolehnout. ----------------------------- Náš známý není ani trochu spolehlivý.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
9. hodina: Druhy přísudku (učebnice str. 93 - 94)
1) přísudek slovesný Sestra ráda nakupuje.
2) přísudek jmenný se sponou Bratr byl dlouho nemocný.
3) přísudek jmenný beze spony Mladost - radost. Sliby- chyby. Pes - přítel člověka.
4) přísudek vyjádřený citoslovcem Žába hop do rybníka. Ptáček frr z klece. Dítě bác na zem.
5) přísudek slovesný složený
složený za A): z tvaru způsobového (modálního) slovesa + infinitiv plnovýznamového slovesa
moci
muset
smět + 1 infinitiv
chtít
mít (povinnost)
př. Musím už jít domů. (musím - je tvar způsobového slovesa a jít - je infinitiv)
Musím jít do obchodu nakupovat. (musím - je tvar způsobového slovesa + jít - je infinitiv), infinitiv nakupovat je zde příslovečným určením účelu
Chci se učit hrát na kytaru. (chci - je tvar způsobového slovesa + učit - je infinitiv), infinitiv hrát je zde předmětem ve 3. pádu ve smyslu -
chci se uřit hře na kytaru
za B): z tvaru fázového slovesa + infinitiv plnovýznamového slovesa
začít, začínat
přestat, přestávat + 1 infinitiv
zůstat, zůstávat
př. Venku začalo svítit sluníčko. (začalo - je tvar fázového slovesa + svítit - je infinitiv)
Přestaň už konečně křičet! (přestaň - je tvar fázového slovesa + křičet - je infinitiv)
______________________________________________________________________________________________________________________
8. hodina: Shoda přísudku s podmětem a shoda přísudku s několikanásobným podmětem (viz pracovní listy ve škol. sešitě a učebnice str. 99)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
6. -7. hodina: Téma: Věty dvojčlenné a jednočlenné (věty s podmětem a bez podmětu, větné ekvivalenty) učebnice str. 84 -87 a pracovní list ve škol. sešitě¨
Hodina: Datum:
Téma: Věty s podmětem, bez podmětu, větné ekvivalenty uč. str. 84 -88
1) Věty s podmětem – říká se jim věty dvojčlenné, protože mají podmět i přísudek, tedy 2 členy
př. Maminka vaří večeři. Petr už není nemocný. Chechtá se. Nenapovídej!
2) Věty bez podmětu – říká se jim věty jednočlenné, protože mají pouze přísudek, tedy 1 člen
- věty vyjadřují obvykle stav počasí nebo to, jak se člověk cítí (fyzicky nebo duševně)
př. Sněží. Je před bouřkou. Není mi dobře. Stýská se nám. Je mu do zpěvu.
3) Větný ekvivalent – nemá ani podmět, ani přísudek. Jsou to jen slova, slovní spojení, názvy, zákazy,
příkazy, jména, citoslovce, příslovce, slovesa v infinitivu aj.
př. Stát! Ano, ne Božena Němcová Neběhat! Neskákat z okna! Ach jo! Nádherné!
Super! Bomba! Kytice O Zlatovlásce Jen jíst a pít.
___________________________________________________________________________
cv. 2 /str. 85 Urči, které věty jsou bez podmětu a které s podmětem
Stýská se mu. ______________________ Bolí mě v zádech. _____________________________
Po celý den ho bolela hlava. ________________________ Nic se nestalo. ______________________________
Venku se strhl prudký vítr. _________________________ Od lesa zavanul chlad. ________________________
Od lesa studeně foukalo. ___________________________Po vdolkách se jen zaprášilo.____________________
Při chůzi po cestičce jsem si zaprášila boty. ____________________ Líbí se ti u nás? ______________________
Mirkovi se to vůbec nelíbilo. __________________________Něco se ti asi zdálo. _________________________
Zvonilo už?__________________________ Někdo zvoní u dveří. _____________________________________
cv. 3 / str. 85 Rozliš věty s podmětem nevyjádřeným a věty bez podmětu:
Příště vás nechá na pokoji.____________________________ Hlady mu kručelo v břiše. ___________________
Leží na zahradě v trávě. _____________________________ Už se brzy stmívá. _________________________
Spí jako dudek, ___________________________________ Spí se ti u nás dobře? _________________________
Lije vodu do hrnce. ________________________________ Venku lije jako z konve. ______________________
Večer vždy zatahuje závěsy. _________________________________ Už se zatahuje. ______________________
Mluví několika jazyky. _______________________________Všude se o tom mluví._______________________
cv. 5 /str. 86 Vyjádři větou bez podmětu, že:
Nemocný pocítil po injekci úlevu. ____________________________________________________________
V létě u táboráku chtěli všichni zpívat. ________________________________________________________
Ivana měla stále pláč na krajíčku. _____________________________________________________________
Děti někdy pociťují na táboře stesk po rodičích. __________________________________________________
V dálce duněl hrom. ________________________________________________________________________
Někdo blízko uhodil blesk. ___________________________________________________________________
Nastává den. ______________________________________________________________________________
Nastává noc. ______________________________________________________________________________
Podle předpovědi přijde v noci mráz. ___________________________________________________________
cv. 3 / str. 87 Vyjádřete pomocí větného ekvivalentu:
- že si chcete v restauraci objednat džus a zmrzlinu _________________________________________________
- aby se družstvo otočilo vzad _____________________________________________________
- aby si všichni pospíšili _____________________________________
- že Petr má zůstat stát, protože jede auto ___________________________________________________
- jaké zvuky vydávají některá zvířata ________________________________________________________
- že se něčeho štítíte ___________________________________________________________________
- aby všichni okamžitě přestali mluvit ____________________________________________
- jak povzbuzujete své družstvo při závodech _________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
cv. 5 / str. 88 Rozliš věty s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent (barevně rozliš – 3 barvy)
Zrádná bažina
Ten den bylo jasno a slunečno. Oba střelci došli až k močálu. Prásk! Prásk! Rány třaskaly
vlevo i vpravo, neboť lovci se rozešli, nechtěli si navzájem překážet. Náhle se ozval výkřik: „
Dane, pomoc!“ Danem trhlo. Úprkem se hnal za hlasem. Hrůza! jeho přítel uvízl po kolena
v bažině. Horečně přemýšlel: „ Co bych měl udělat? Nemám s sebou ani provaz.“
1
Z vět jednočlenných můžeme vytvořit dvojčlenné:
př. Sněží. (jednočlenná věta) -------- Padá sníh. (dvojčlenná věta.)
Není mi dobře. ----------------------- Bolí mě hlava a břicho.
Z vět dvojčlenných můžeme udělat jednočlenné:
př. Neběhejte a nekřičte! (dvojčlenná věta)--------------------- Neběhat a nekřičet! (jednočlenná věta)
_____________________________________________________________________________________________________________
5. hodina Téma: Druhy vět podle postoje mluvčího (viz. pracovní list ve škol. sešitě), učebnice str. 89,90
Věty:
1) oznamovací
2) rozkazovací
3) přací (na začátku vět bývají částice Ať, Nechť, Kéž) př. Kéž bych dostal nové kolo.
4) zvolací - věty mají spíše hodnotící charakter př. To je nádhera!
5) tázací: dělíme je na otázky:
1) zjišťovací otázka (můžeme si na ně odpovědět ano, ne a začínají obvykle slovesem) př. Můžeš jít dnes do kina? (odpověď ano, ne)
2) doplňovací otázka (začínají tázacími zájmeny, číslovkami, příslovci) př. Kde jsi byl celé odpoledne? (odpověď - u kamaráda)
___________________________________________________________________________________________________________
4. hodina
Téma: věta jednoduchá a souvětí (viz. sešit školní pracovní list)
Druhy souvětí: 1) souřadné (má 2 a více vět hlavních)
2) podřadné (má jen 1 větu hlavní)
souvětí na procvičení viz. sešit školní - pracovní list
___________________________________________________________________________________________________________________
1. - 3. hodina
Téma: Větné členy
1) základní větné členy
podmět (PO)
přísudek - slovesný (PŘS)
- jmenný se sponou (PŘJSS)
2) rozvíjející větné členy
předmět (PT pád) - ptáme se na něj pádovými otázkami 2. - 7. pádu
příslovečné určení místa (PUM), času (PUČ), způsobu (PUZ)
přívlastek shodný (PKS), neshodný (PKN)