Četba
Čtenářský deník 8. ročník (2. pololetí – termín odevzdání do 21. května 2018 – pondělí)
Jak zapsat ukázku do deníku?
1) název ukázky
2) název knihy, z níž ukázka pochází
3) jméno autora knihy, v případě zahraničního i z jaké země pochází a ve kterém století žil
4) jméno překladatele (pokud kniha pochází od zahraničního autora)
5) počet stran knihy
6) název nakladatelství a rok vydání knihy
7) literární žánr (zda se jedná o pohádku, povídku, román, báseň aj.)
8) napsat stručný a výstižný obsah ukázky
9) rozdělit postavy na hlavní a vedlejší a napsat jejich charakteristiku
10) vypracovat speciální úkol ke každé zadané ukázce v určeném rozsahu
1) Karel Havlíček Borovský: Král Lávra Čítanka pro 8. ročník (str. 77 – 79)
speciální úkol:
- výklad o životě a díle Karla Havlíčka Borovského
- proč byl K. Havlíček ve vyhnanství (v exilu), kde trávil léta v exilu – zakresli na, mapě, přilož obrázek
- vysvětli, co je satira a uveď příklady z básně Král Lávra
- napiš, zda báseň Král Lávra je lyrická, nebo epická a zdůvodni
- napiš, kolik má báseň slok, kolik je v každé sloce veršů a najdi a urči druh rýmu
- napiš úvahu (rozsah ¾ strany A4) na téma:
Co ty musíš skrývat (co se týče vzhledu nebo povahy), co by se stalo, kdybys to neskrýval/a, jak by asi reagovali ostatní, co by se změnilo pro tebe
- vysvětli, co jsou epigramy a elegie, opiš alespoň jeden epigram a vysvětli, co tím chtěl básník říct
2) Jiří Mucha: Alfons Mucha Čítanka pro 8. ročník (str. 104 – 106)
speciální úkol:
- vysvětli pojem secese
- secese se projevovala v různých druzích umění, napiš v jakých a dolož obrázkem
- pokus se nakreslit typický zdobný prvek secese
- najdi obrázek, nebo sám vyfoť nějaký pražský dům postavený v secesním stylu
- Alfons Mucha – je autorem cyklu obrazů Slovanská epopej
– vysvětli pojem epopej, proč má přívlastek slovanská
- napiš názvy všech obrazů, které tvoří epopej
- jeden z nich si vyber a napiš popis uměleckého díla podle dané osnovy:
Osnova:
1) Úvod: a) jméno autora, b) název obrazu, c) rok vzniku díla, d) technika, kterou byl obraz namalován a rozměry obrazu
2) Ústřední motiv ( co znázorňuje, představuje)
3) Detaily obrazu (zvolte určitý postup – co je v popředí, co je vlevo, vpravo, co je v pozadí..)
4) Vztahy mezi vyobrazenými motivy
5) Celkový dojem, kterým na vás dílo zapůsobilo
- zjisti místa, kde všude byla Slovanská epopej vystavována a kde se nachází nyní
- A. Mucha je znám především jako autor plakátů – proč je maloval, v jaké zemi je začal malovat a pro kterou významnou osobnost plakáty tvořil, dolož obrázkem
Čtenářský deník 8. ročník (1. pololetí – termín odevzdání do 18. prosince 2017 – pondělí)
Jak zapsat ukázku do deníku?
1) název ukázky
2) název knihy, z níž ukázka pochází
3) jméno autora knihy, v případě zahraničního i z jaké země pochází a ve kterém století žil
4) jméno překladatele (pokud kniha pochází od zahraničního autora)
5) počet stran knihy
6) název nakladatelství a rok vydání knihy
7) literární žánr (zda se jedná o pohádku, povídku, román, báseň aj.)
8) napsat stručný a výstižný obsah ukázky
9) rozdělit postavy na hlavní a vedlejší a napsat jejich charakteristiku
10) vypracovat speciální úkol ke každé zadané ukázce v určeném rozsahu
1) Romeo a Julie (str. 40 – 43) – projekt + Sonet 91 (str. 44)
speciální úkoly:
- William Shakespeare – napsat jeho život a dílo (rozdělit hry a sonety, všechny hry ještě dále rozdělit na tragedie, komedie, historické a pohádkové, vypsat všechny hry)
- přenést mapku Velké Británie do čt. deníku a zakreslit do ní rodiště Shakespeara, doplň obrázky (vytištěné nebo vlastnoručně namalované) rodného domku WS
- zajímavosti ze života WS
- divadlo Globe – historie a současnost – výklad
- najdi jména překladatelů díla WS
- najdi a napiš, jakými způsoby byly zpracovány hry WS, popřípadě jeho život
- vysvětli, co je to blankvers
- vysvětli pojem shakespearův sonet – půjč si v knihovně knížku sonetů, 1 si vyber a opiš, napiš, co sděluje tebou vybraný sonet
- ukázku v čítance – jedná se o rozhovor Julie se svou chůvou, převeď do současné doby a mluvy
2) Šťastný princ (str. 118-122)
- úvaha (zamyšlení) na tato témata (můžeš si vybrat):
1) Co to je sebeobětování? Pro co nebo pro koho a do jaké míry jsem schopen se obětovat, co jsem schopen vlastně obětovat? Má to vůbec smysl?
2) Co znamená, když o někom řeknu, že má srdce na pravém místě?