Gramatika 1. pololetí
Téma: Zájmena Datum: 8.1.
Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména, můžeme je SKLOŇOVAT podle pádů
Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen.
Zájmena používáme za jména, proto to jsou ZÁJMENA.
Označujeme je číslem 3.
Rozlišujeme tyto druhy zájmen:
- OSOBNÍ- já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, se (zvratné)
- UKAZOVACÍ- ten, ta to, tento, tato, toto, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
- PŘIVLASTŇOVACÍ- můj, tvůj, svůj, jeho, její, náš, váš, jejich
- VZTAŽNÁ- kdo, co, který, jaký, čí, jenž
- NEURČITÁ- někdo, něco, některý, nějaký, něčí, leckdo, leckterý, ledakdo, kdokoli, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, čísi, každý, všichni
- TÁZACÍ- Kdo? Co? Který? Jaký? Čí?
- ZÁPORNÁ- nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný
___________________________________________________________________________
1) Nahraďte vyznačená slova vhodnými zájmeny. Vyber z nabídky (jeho, on, její, ona).
- Půjčila jsem si BABIČČINU tašku. ________________________________
- Nebyla to HANKA? _________________________________
- Polož to na HONZOVU lavici. ___________________________________
- Nemáš doma JANINU knížku? ___________________________________
- Může mi to podat DAVID? ___________________________________
- To je SESTŘIN pokoj! ___________________________________
- Neviděli jste JIRKOVU sestru? ___________________________________
2) Urči druhy zájmen: ničeho, všem, jí, se, komu, jenž, tomu, mě, jejich, každého, čísi, kterému?, sama, naše, kohokoliv, nikoho, tvůj, čím, jakéhosi, vás, čí?, onoho, něhož, žádnému, tato, tobě, nějakému, vaším,
osobní |
ukazovací |
přivlastňovací |
tázací |
vztažná |
neurčitá |
záporná |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Téma: Slovní zásoba a tvoření slov Datum:
___________________________________________________________
Slovní zásoba – jsou všechna slova daného jazyka, stále se vyvíjí
Způsoby obohacování slovní zásoby:
1) ODVOZOVÁNÍM – je to nejčastější způsob, k slovotvornému základu
přidáváme
a) předponu – rozbalit
b) příponu - lesík
c) koncovku - jízda
d) předponu + příponu – podpatek
e) předponu + koncovku - nábřeží
2) SKLÁDÁNÍM – nová slova vznikají složením 2 nebo více slov v jedno
(teploměr, trojúhelník, samoobsluha, okamžik)
3) ZKRACOVÁNÍM – vznikají zkratky (ZŠ, ČR, USA, atp., s.r.o., atd.)
- zkratková slova (Čedok, Pradok, laser, AIDS)
4) VZNIKEM NOVÉHO VÝZNAMU - starým slovům dáváme nová
modernější pojmenování
(branka = gól)
5) VZNIKEM NOVÝCH SOUSLOVÍ – (skleníkový efekt, ozónová díra)
sousloví = ustálené spojení 2 nebo více slov
(Česká republika, základní škola, školní lavice.....)
6) PŘEJÍMÁNÍM Z CIZÍCH JAZYKŮ – (brífink, notebook, mail.....)
____________________________________________________________
Téma: Slovní zásoba a tvoření slov Datum:
___________________________________________________________
Slovní zásoba – jsou všechna slova daného jazyka, stále se vyvíjí
Způsoby obohacování slovní zásoby:
1) ODVOZOVÁNÍM – je to nejčastější způsob, k slovotvornému základu
přidáváme
a) předponu – rozbalit
b) příponu - lesík
c) koncovku - jízda
d) předponu + příponu – podpatek
e) předponu + koncovku - nábřeží
2) SKLÁDÁNÍM – nová slova vznikají složením 2 nebo více slov v jedno
(teploměr, trojúhelník, samoobsluha, okamžik)
3) ZKRACOVÁNÍM – vznikají zkratky (ZŠ, ČR, USA, atp., s.r.o., atd.)
- zkratková slova (Čedok, Pradok, laser, AIDS)
4) VZNIKEM NOVÉHO VÝZNAMU - starým slovům dáváme nová
modernější pojmenování
(branka = gól)
5) VZNIKEM NOVÝCH SOUSLOVÍ – (skleníkový efekt, ozónová díra)
sousloví = ustálené spojení 2 nebo více slov
(Česká republika, základní škola, školní lavice.....)
6) PŘEJÍMÁNÍM Z CIZÍCH JAZYKŮ – (brífink, notebook, mail.....)
____________________________________________________________Hodina: Datum: 8.12.
Téma: Skloňování obecných jmen přejatých (jmen cizího původu) uč. str. 20- 24
1) Mnohá podstatná jména obecná cizího původu se skloňují v českém jazyce podle svého rodu a zakončení jako slova domácí.
materiál, -u (hrad) technika, -y (žena) expozice, -e (růže)
exponát, -u kultura, -y historie, -e
2) Jména původu latinského a řeckého
a) jména mužského rodu zakončená na –us mají tvary podle vzoru hrad nebo pán, muž
(zakončení –us se v některých případech odsouvá)
př. 1.p. humanismus génius (podle pán) géniové (podle vzoru muž)
2.p. humanismu génia géniů
3.p. humanismu géniovi géniům
4.p. humanismus génia génie
6.p. o humanismu géniovi géniích
7.p. s humanismem géniem génii
X
Ale např. humus – 2.p. bez humusu
virus - 2.p. bez virusu, viru
glóbus - 2. p. bez glóbusu, glóbu
Slova v závorkách dej do správného tvaru:
Mezi jednobuněčné (organismus)___________________________ patří prvoci.
Bedřicha Smetany Antonína Dvořáka si vážíme jako největších (génius) _________________________naší hudby.
Do (cirkus)______________________ proudily davy lidí.
Babička pěstuje mnoho vzácných (kaktus)_____________________________________.
Je třeba bojovat proti (egoismus)___________________________________.
Viry jsou (organismus) ______________________________ bezbuněčné.
V (cyklus) _____________________________ přednášek vystoupili přední odborníci.
Kosové na zahrádce někdy uštipují pupence mladých (krokus)___________________________________.
Všichni slušní lidé jsou odpůrci (rasismus) _________________________________.
Mezi největší (génius) _____________________________všech dob patří fyzik Albert Einstein.
3) Jména středního rodu zakončená na –eum, -ium, -uum mají tvary v jednotném čísle a v 1. a 4.pádě
mn. čísla podle vzoru město, množném čísle jsou ostatní tvary podle vzoru moře.
(zakončení –um se při skloňování odsouvá)
1.p.j.č. (to) muzeum, studium, vakuum 1.p.mn.č. muzea, studia, vakua (města)
2.p. j.č. bez muzea, studia, vakua muzeí, studií, vakuí (moří)
3.p. muzeu, studiu, vakuu muzeím, studiím, vakuím (mořím)
4.p. muzeum, studium, vakuum muzea, studia, vakua
6.p. o muzeu, studiu, vakuu o muzeích, studiích, vakuích (mořích)
7.p. s muzeem, studiem, vakuem s muzei, studii, vakui (moři)
4) Jména středního rodu zakončená na –um mají tvary v jednotném a množném čísle podle vzoru město
1.p.j.č. (to) datum, faktum, centrum 1.p.mn.č. data, fakta, centra
2.p. data, fakta, centra dat, fakt, center
3.p. datu, faktu, centru datům, faktům, centrům
4.p. datum, faktum, centrum data, fakta, centra
6.p. o datu, faktu, centru o datech, faktech, centrech
7.p. s datem, faktem, centrem s daty, fakty, centry
Slova v závorkách dej do správného tvaru:
Účastníci zájezdu měli sraz před Národním (muzeum)______________________________________.
Všichni schopní lidé mají být vedeni k dalšímu vzdělávání a (studium)_______________________________.
V Praze jsme se také podívali do velkého (planetárium)________________________________ ve Stromovce.
V zoologické zahradě bylo také několik (terárium) _______________________________ s plazy.
V koutku přírody bal umístěna dvě (akvárium) ___________________________________.
Bratr studuje na (gymnázium)_____________________________________.
Některé fyzikální pokusy se konají ve (vakuum) ___________________________________.
Fotografie jsme nalepili do (album)_____________________________________.
V (akvárium)_______________________je potřeba vodu okysličovat nebo ji častěji vyměňovat.
Sešli jsme se před (gymnázium)_________________________________. Nejvíce (muzeum)_________________
je v Praze a Brně. Pod (linoleum)________________________________ je podlaha zavlhlá.
Přijeli jsme do (centrum) __________________________ města. K uvedenému (datum)_____________________
je třeba úkol splnit. Z článku si vypište všechna uvedená (faktum)_________________________________.
5) Jména středního rodu zakončená na –ma rozšiřují kmen o –at- a skloňují se podle vzoru město,
kromě 2.p.j.č.
1.p.j.č. téma, schéma, drama 1.p.mn.č. témata, schémata, dramata
2.p. bez tématu, schématu, dramatu témat, schémat, dramat
3.p. tématu, schématu, dramatu tématům, schématům, dramatům
4.p. téma, schéma, drama témata, schémata, dramata
6.p. o tématu, schématu, dramatu o tématech, schématech, dramatech
7.p. s tématem, schématem, dramatem s tématy, schématy, dramaty
Slova v závorkách dej do správného tvaru:
V Jiráskových (drama) _______________________ jsou zachyceny naše slavné historické postavy.
V teplém (klima)________________________ jižních zemí se daří fíkům, datlím a pomerančům.
Při slohové práci jsme si mohli vybrat z několika (téma)_________________________.
Zapojili jsme přístroj podle uvedeného (schéma) __________________________________.
Cizinci se v Praze obdivují nádhernému hradčanskému (panoráma)____________________________________.
Náš divadelní soubor hraje hodnotná (drama) _________________________________.
Život některých lidí se podobá dovedně napsanému (drama)____________________________________.
Držte se daného (téma)______________________________________.
Aischylos byl jedním ze zakladatelů řeckého tragického (drama)______________________________________.
__________________________________________________________________________________________
6) Zvláštní skloňování mají ojedinělá jména ženského rodu typu idea
(zčásti se skloňují podle vzoru žena a zčásti podle vzoru růže)
jednotné číslo množné číslo
(růže) (žena) (růže) (žena)
1.p. x idea ideje idey
2.p. ideje idey idejí x
3.p. ideji x idejím ideám
4.p. x ideu ideje idey
6.p. ideji x idejích ideách
7.p. idejí ideou idejemi ideami
Slova v závorkách dej do správného tvaru:
Dobrý člověk se řídí ušlechtilými (idea).___________________________________
Síla některých vznešených (idea) ________________________________je taková, že se pro ně dokáží obětovat.
Dlouhou pouť s mnohými trampotami nazýváme podle eposu o Odysseově návratu z trojské války
(odyssea – 7.p.) _____________________________. Umění má ve společnosti velký význam, neboť
(idea – mn. č.) ___________________________________ přijímá člověk nejen rozumem, ale také citem.
V květinářství jsme mamince koupili krásnou (orchidea) _____________________________. Mnoho vzácných
(orchidea) ______________________________roste ne stromech v pralesích na nepřístupných místech.
__________________________________________________________________________________________
7) Některá jména se neskloňují. Jsou to jména středního rodu s neobvyklým zakončením
(např. angažmá, ragú, taxi, tabu, boa, ražniči, derby, Suzuki, Mitsubishi …)
Slova v závorkách dej do správného tvaru:
K jídlu jsme měli několik kousků smaženého (filé)______________________ s bramborami. Naše výprava
obsadila několik (kupé)_____________________. Ve (finále)____________________ se utkala mužstva
z Německa a Itálie. Chlapec si koupil sáček ovocného (želé)______________________ v čokoládě.
V (ragby)________________________se užívá vejčitý míč. V hokeji jen zřídka padne branka přímo
z (buly)__________________________.
PRACOVNÍ LIST Č. 4
Hodina: Datum:
Téma: Slova cizího původu
1) Nahraď slova přejatá slovy domácími
1. lingvista___________________________ 2. aféra_______________________________
3. standard___________________________ 4. managment__________________________
5. manažer __________________________ 6. epidemie____________________________
7. iluze _____________________________ 8. syntéza _____________________________
9. koordinace_________________________ 10. autorita ____________________________
11. symptom _________________________ 11. festival ____________________________
13. emigrant __________________________ 14. dres _______________________________
15. basketbal __________________________ 16. informace ___________________________
17. analýza ___________________________ 18. bariéra ______________________________
19. bizarní ____________________________ 20. privilegium ___________________________
21. suplovat ___________________________ 22. subjektivní ____________________________
23. kauza _____________________________ 24. de facto ______________________________
25. diferencovat ________________________ 26. demokracie ____________________________
27. design _____________________________ 28. dezert _________________________________
29. geneze ____________________________ 30. idea ___________________________________
31. klient _____________________________ 32. virtuos _________________________________
33. respektive __________________________ 34. maximální ______________________________
2) Užij uvedená slova ve větách:
1) instalovat _______________________________________________________________________________
2) hospitalizovat____________________________________________________________________________
3) interview________________________________________________________________________________
4) rezervovat ______________________________________________________________________________
5) image __________________________________________________________________________________
6) racionálně (rozumově) _____________________________________________________________________
7) vitrína __________________________________________________________________________________
PRACOVNÍ LIST Č. 3
Hodina: Datum:
Téma: Procvičování pravopisu
Doplň chybějící písmena a čárky:
Mánesův obra__ (l) __abská __rajina zobrazuje soutok __abe __ __ltavou pod (m) __ělnickým zámkem.
Své zážitky (s,z) __ pob__tu v (a)__mer__ce (s,z) __pracoval __ntonín __vořák
v s__mfonii (z)__ (n) __ového (s) __v__ta, které se říká také (n) __ovosv__tská.
Český dramat__k __osef __ajetán __yl založil časop__s __věty (č) __eské který jako týde__ík
__věty v__cház__ (____________________)dodnes.
Nesm__slnost války zobraz__l humornou formou __aroslav __ašek v knize __sudy __obrého __ojáka
__vejka. Matěj, to je __vejk naší třídy.
Obl__benými figurkam__ (_________________) loutkov__ch (___________________) divadel
b__l__ (__________________) (k) __ašpárek a (š) __krhola.
Takzvané (l) __udolfovo číslo, důležité pro v__počty týkající se kružnice a koule, mnoho set let před
__vropany v__počítal__ (_______________) (i)__ndové. Každý pátek chodím __ mam__nkou
nakupovat do velkoprodejny (p) __lus. Tatínek říkal že kdyb__ m__l dost peněz prodal b__ naš__
starou __kodovku a koup__l b__ s__ nové auto, nejraději značky __azda nebo __onda.
Proti kašl__ (_________________) jsem si __ sebou vzal bal__ček (h)__ašlerek.
Na __ov__ (________________) __ok o slep__čí krok na __ři __rále o skok dále na __romnice o
hodinu v__ce.
PRACOVNÍ LIST Č. 2
Doplň písmena a (i,y,í, ý) do složené závorky buď patří, nebo nepatří čárka, zdůvodni pravopis:
O__jezd se rychle bl__ží{} mus__me proto začít bal__t. Eva a Jirka musel__ (____________________) doma
nejv__c pomáhat{} neboť b__l__ (________________) nejstarší. M__jte se dobře{} a hlavně
se ve zdrav__(_____________){} vraťte. Na večírek s__ce přišl__ (__________________){} avšak po krátké
chv__l__(_____________){} se v__tratil__(_________________). Děti b__ se šl__(__________) rády koupat{}
jenže nikdo (z,s)__ dosp__l__ch (_______________) (s,z) __ nim__ nechtěl jít {} a tak šl__ sam__ (___________).
Vezmeš s__ na tábor staré tenisky{} nebo ti mám koup__t nové? Neplač{} vždyť nejsi mal__ (____________).
Nikdo mu nev__řil{} a přece zv__tězil. Naob__dval__(____________________) se{} chv__l__ (____________) si
četl__{} a pak se dal__ do učení. M__sto{} aby se šel prob__hnout{} stále sedí u počítače. Nejenže{} mu
nepoděkoval__{} ale ani s ním pořádně nepromluv__l__ (_______________________).
Jsou dny{} kdy se nemohu{} na nic soustředit.
___________________________________________________________________________________________
Hrob prvního __eskoslovenského __rezidenta __. __. __asar__ka je v
(l)__ánech ( ) druhý __eskoslovenský __rezident (d)__r. (e)__duard (b)__eneš je
pohřben v (s)__ezimově (ú)__stí v (j)__ižních (č)__echách. Mistr __an __us
kázával v __etlémské __apli na (s)__tarém (m)__ěstě (p)__ra__kém. Na
sl__beného (m)__esiáše čekal__ (_________)__idé čtyři tisíce let. Rodištěm
(m)__oravského básníka (j)__ana (s)__kácela jsou (v)__norovy (u)__ (s)__trážnice. Po
v__dání (d)__ekretu (k)__utnohorského v roce 1409 odešl__(_________) mnoz__(______________)
__ěmečtí studenti (s,z)__ __rahy a založil__(____________) novou univerzitu v (l)__ipsku.
Nejstarší (č)__eská duchovní píseň je (h)__ospodine ( ) (p)__omiluj (n)__y. Při
určování světo__ch (_____________) stran nám pomůže (s)__everka v __ouhvězdí (m)__alého
(v)__ozu. Máme nového __ezevčíka ( ) říkáme mu (c)__vok. Na __áměstí v
(m)__al__ch (_______________) (s)__vatoňov__cích stojí rodný dům sp__sovatele __arla
__apka ( ) jeho starší bratr __osef se narodil v (h)__ronově ( ) který je
zároveň rodištěm i m__stem posledního odpočinku (m)__istra __loise
__iráska. Stav__tel (p)__etr (p)__arléř stavěl nejen katedrálu ( ) ale
podílel se na v__stavbě celé (g)__otické __rahy.
PRACOVNÍ LIST Č. 1
Doplň písmena (velké nebo malé) a i,y,í,ý a také čárky:
Básník __aroslav __eifert ( ) nos__tel __obelov__(_______________) __eny za l__teraturu ( ) se
narodil na __ižkov__ ( ) ale později žil až do své smrti v rodi__é (__________________)
v__lce v __řevnově v __l__ci __ __adronky č. 23.
Fanfáry __e __metanov__(_______________) __ibuše oznamují příchod prez__denta
__eské __epubliky. V__znamným zásahem do __eského školstv__ (________________)
b__l__ (_____________) __erez__ánské reform__ (_____________). Páni (l)__as__ca a
(s)__atinský připomínají ve sv__ch (____________) v__stoupeních (w)__erichovský humor.
Souhv__zdí __ižní __říž nemůžeme na naší obloze v__dět ( ) __ouhvězdí __rion v__díme jen v z__mním
obdob__(____________). Brz__ po v__dání __ajestátu __udolfova b__l__(__________) v __raze postaveny dva
(p)__rotestantské kostel__(__________).
( )Aha ( ) krček bol__ (___________________)( ) zvolal (h)__ronovský doktor. Ilona je profesorkou na
__bchodní __kademii v __ísku. Studenti __ymnázia (v)__ (ú)__p__ci přijel__ (_______________) se svou
__eštinářkou na představení (v) __erdiho (l)__a (t)__raviaty v __árodním __ivadle a o__poledne
podnikl__ (______________) exkurz__ (_______________) do __apkov__ (_________________) (s)__trže.
V __raze-__ichl__ (_______________) je známá (k)__otěrova __ecesní vodárenská věž.
Deník __idové __oviny začal v__cházet v roce 1893.
___________________________________________________________________________________________
DÚ
Názvem (p) __alestina označujeme územ__(____________) mez__ (s)__tředozemním
a (m)__rtv__m (____________) mořem. K __el__konocům patří malování krasl__c a pletení
pomlá (s,z)__ek. Po setkání (s,z) __ (h)__ospodinem přinesl (m)__ojžíš (s,z)__ hory (s)__inai
kame__é (__________________) desky (s,z)__ (d)__esaterem přikázání. Časop__s (k)__věty založil __osef
__ajetán __yl. (s,z)__e soch (j)__ana (š)__turs__ (______________) je nejznám__jší (_____________) jeho
(r)__aněný. Nejv__tší m__sto v __ižní části (p)__odkrkonoší je (d)__vůr (k)__rálové. K v__znamným památkám
m__stečka (b)__ělá (p)__od (b)__ezdězem patří __ámek, __arokní __ostel, __lášter a pomník __arla __ynka
__áchy. Pád (ř)__íše (v)__elkomoravské přivodila nesvornost (s)__vatoplukových (________________)
(s)__ynů. V knize (d)__ěti (n)__ás (z)__ahanbují v__práv__(________________) (v)__ladim__r (d)__rnák o
křížové v__pravě dětí ( ) která m__la osvobodit (s)__vatou (z)__emi (s,z)__ moci nev__řících. V závěru
__metanovy __pery __ibuše zaznívá __ibušino proroctv__(______________) o slavné budoucnosti __rahy. I na
našem územ__ (_____________) zanechal__(___________) __apoleonské války své stop__(____________).
4) Pravopis - koncovky podstatných a přídavných jmen, shoda podmětu s přísudkem, bě, pě vě, mě, mně, předložky s, z atd.
3) Pravopis velkých písmen
2) Téma: Způsoby obohacování slovní zásoby
a) přejímání z cizích jazyků
b) nová pojmenování
c) odvozování (pomocí předpon, přípon, koncovek)
d) skládání - ze 2 a více slov vznikne slovo nové (trojúhelník)
e) sousloví - jsou ustálená spojení 2 a více slov, mají jen jeden význam, dají se z nich vytvořit zkratky (Česká republika, školní lavice, zajíc polní...)
f) zkracování - zkratky a zkratková slova (ČR, ČSOB, MHD, ČEDOK)