Domácí úkoly 9.A
DÚ na úterý 29. 3. cv. 1b)/76 + 4b)/77 - do školního sešitu
ZAČÁTKEM DUBNA SE KONÁ RECITAČNÍ SOUTĚŽ. TEN, KDO SE PŘIHLÁSÍ, ZARECITUJE, DO STÁVÁ BODY V ČEŠTINĚ!
S výběrem vhodné básně nebo textu vám ráda pomůžu.
DÚ na pondělí 29. 2. cv. 5 / str. 59 do domácího sešitu
DÚ do literárního sešitu na 25.2. (čtvrtek) opsat zápis Literatura přelomu 19. a 20. století, který máte zde na této stránce. Budu hodnotit úpravu, správnost a pečlivost, z textu nic nevynechávej. Hodnocení 4b.
Literatura konce 19. století a začátku 20. století
- vznik nových uměleckých směrů
- nesouhlasí s kritickým realismem, protože dílo má obsahovat především autorovy vlastní názory, city a představy
Nové umělecké směry především v poezii:
1) IMPRESIONISMUS -
imprese = dojem, snaží se zachytit okamžitou atmosféru, neopakovatelné chvíle
- intimní a přírodní poezie, popisování citů a nálad, vyjadřování v náznacích
- lyričnost a hudebnost verše
2) SYMBOLISMUS - zobrazuje věci, které nelze popsat rozumem(nálady, emoce, city, myšlenky)
- vyjadřování v symbolech a náznacích (např. symbol smrti - západ slunce)
3) DEKADENCE - úpadek - provokuje tabuizovanými tématy (nespokojenost, marnost, únava, smrt,hřbitovy, erotika)
- užívá melodičnost slov a hlásek
4) ANARCHISMUS - usiluje o neomezenou svobodu člověka a odmítá autority
5) ANTIMILITARISMUS - odmítá válku, zbrojení, armádu
6) CIVILISMUS - oslava moderní techniky a civilizace
7) VITALISMUS - oslava krás života (vita = život)
____________________________________________________________________________________
PŘEDSTAVITELÉ
1) EDGAR ALAN POE (Francie, 1809 - 1849) - psal
mystické a fantastické příběhy - zakladatel detektivky a hororu - dílo: Jáma a kyvadlo
2) Prokletí básníci (Francie)
- jsou často spojování s užíváním drog a alkoholu, zločinností, násilím a dekadentním životním stylem - hledají krásu v ošklivosti, tabuizovaná témata (pocity zhnusení i okouzlení, nenávist a láska, přízemnost a vznešenost)
Charles Baudelaire /šárl bodlér/ - sbírka Květy zla
Arthur Rimbaud /artyr rembó/ - celé své dílo
vytvořil mezi 16. a 20. rokem - báseň Opilý koráb
Paul Verlaine /pól verlén/
_____________________________________________________________________________________________________
3) Oscar Wilde (Anglie, 1854-1900) - psal moderní
lyrické pohádky Slavík a růže
- román Obraz Doriana Graye - hororové prvky, faustovské téma, dekadence a homosexuality
ČESKÁ MODERNA
- programové prohlášení českých umělců Manifest české moderny
sepsali básník Josef Svatopluk Machar a literární kritik F.X. Šalda
PŘEDSTAVITELÉ
1) Otokar Březina -symbolismus, sbírky: Tajemné dálky, Ruce
2) Karel Hlaváček - dekadence, sbírka Pozdě k ránu
3) Antonín Sova - impresionismus, sbírka Z mého kraje
____________________________________________________________________________________
GENERACE BUŘIČŮ
- básníci vzdoru a života, ve své tvorbě navazují na českou
modernu, tvoří pod vlivem anarchismu, antimilitarismu, civilismu a vitalismu
1) Stanislav Kostka Neumann - básník, sbírka Kniha lesů, vod a strání
2) Viktor Dyk - básník, prozaik a dramatik, novela Krysař
3) Petr Bezruč - básník, psal o sociální a národnostní problematice zbídačeného slezského lidu
sbírka sociálních balad Slezské písně (Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Ostrava aj.)
4) Fráňa Šrámek - impresionismus, vitalismus,
sbírka Splav - oslavuje krásu přírody, lásky, nadšení ze života
sbírka Modrý a rudý - nejznámější báseň Raport
5) Jaroslav Hašek - bohémský život, výborný pozorovatel, neúprosný kritik
dílo: satirický román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
hl. postava Josef Švejk - upovídaný, chová se zdánlivě
nerozumně - jeho postavou se Hašek vysmívá rakousko -
uherským institucím, kritizuje armádu a nesmyslnost války.
DÚ na úterý 16.2. cv. 8,9 / str. 57
DÚ do hudebky na 9.2. do sešitu hudební výchovy - vypracuj podle učebnice a jiného zdroje tyto úkoly:
Český hudební klasicismus hodnotím na 7 bodů
1) Uveď časové rozmezí (století) tohoto slohu
2) Na co klade důraz klasicistní umění
3) Jaký úkol měla v té době hudba?
4) Proč čeští skladatelé odcházeli do ciziny a jak se jim tam dařilo?
5) Jak nazývali cizinci – skladatelé v té době Čechy a proč? (z hudebního hlediska)
6) Skladatelé – vypracuj následující úkoly:
a) kde působili
b) na jaký nástroj hráli
c) co skládali
d) co nového vnesli do hudby
e) nějaká zajímavost
J. V. Stamic
J. A. Benda
J. Mysliveček
J. L. Dusík
A. J. Rejcha
J. J. Ryba
7) Se kterými světovými klasicistními skladateli byli naši skladatelé vrstevníci – napiš alespoň 3 jména
DÚ na pondělí 8.2. uč. sr. 56/ cv. 4,5 do domácího sešitu
DÚ na pátek 22.1. uč. str. 53/cv. 2,3 do domácího sešitu, + vybraní žáci mají zpracovat jazykový rozbor taktéž do domácího sešitu do pátku
__________________________________________________________________________________________________________
DÚ na úterý 1. 12. do HUDEBNÍ VÝCHOVY - do sešitu - vypracuj podle učebnice a jiného zdroje tyto úkoly:
České hudební baroko hodnotím na 7 bodů
1) Uveď století tohoto slohu
2) Co znamená slovo baroko – najdi význam tohoto slova
3) Na co klade důraz barokní umění
4) Jaká byla politická a společenská situace u nás v této době?
5) Kdo byli kantoři? Vysvětli význam tohoto slova.
6) Skladatelé – vypracuj tyto úkoly k jednotlivým významným českým skladatelům:
a) kde působil
b) na jaký nástroj/e hrál
c) co složil
Adam Michna z Otradovic
Pavel Josef Vejvanovský
Jan Dismas Zelenka
František Václav Míča
7) Se kterými světovými barokními skladateli byli naši skladatelé vrstevníci – napiš alespoň 3 jména
_______________________________________________________________________________________________________________
DÚ na středu 11.11. - cv. 3/str. 51 -52, úkol byl zadán v úterý 10.11.
_______________________________________________________________________________________________________________
HT píšeme 18. 11. Co tam bude:
- vývoj ČJ
- archaismy, historismy, neologismy
- zvuková stránka jazyka
- obohacování slovní zásoby - způsoby
- slovní druhy
- podstatná jména - kategorie, hromadná, látková, pomnožná, konkrétní, abstraktní, koncovky i/y
- pravopis velkých písmen
- pravopis, diktát
- rozbor souvětí - věty hlavní a vedlejší, graf, druh souvětí, druhy vedlejších vět a významový poměr mezi větami
- větné členy
- přístavek
______________________________________________________________________________________________________________
DÚ na pondělí 2.11. do domácího sešitu cv. 6/ str. 41 + cv. 7b) /str. 42
DÚ na pátek 6.11. do slohového sešitu - přepiš spisovně a správně text Pojišťování str. 146
_______________________________________________________________________________________________________________________
Prosím o zaplacení příspěvku 750,- Kč + 100,- papíry a pro členy Klubu mladých diváků 430,-Kč. Děkuji.
V pondělí budu kontrolovat podpis ředitelského volna.!!
DÚ na pátek 16.10. do slohového sešitu - přepiš spisovně a správně rozhovor na straně 147, úkol byl zadán v pátek 9. 10. Budu hodnotit 5 body.
Úkoly budou podepsané rodičem!
_______________________________________________________________________________________________________________________
DÚ na středu 7.10. vypiš z textu cv. 3/ str. 16 10 neologismů, úkol byl zadán 6.10.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
DÚ na úterý 6. 10. (byl zadán v úterý 29. 9.) do hudební výchovy: napsat podle učebnice výpisky - počátky české hudební kultury. Zodpovědět tyto otázky:
1) Co je to chorál?
2) Jak se jmenují 2 nejstarší české duchovní písně a ze kterého století pocházejí?
3) Jak se jmenuje nejstarší česká píseň světská a ze kterého století pochází?
4) Jak se nazývá nejslavnější husitský chorál a v čem byl zapsán?
5) Co je to kancionál?
Tento úkol budu bodovat na 4 body - zajímá mě správnost a perfektní úprava!