Probrané učivo
Téma: Přechodníky (učebnice str. 65) Datum: 4.1.2016
- jsou zastaralé tvary, které se už příliš nepoužívají. Setkáme se s nimi v textech uměleckých, právních a odborných.
Rozlišujeme 2 druhy přechodníků – přítomný a minulý
Přechodníky jsou ve větě DOPLŃKEM.
1) přechodník přítomný - vyjadřuje děj, který je současný s dějem přísudkového slovesa
- děje musí mít společný podmět, 2 děje probíhají zároveň
Jak se tvoří?
1) TVOŘÍ SE Z KMENE PŘÍTOMNÉHO, proto je přítomný
2) tvoří se od sloves nedokonavých
3) jeho koncovky se řídí podle zakončení - sloveso si dáme do tvaru 3. osoby mn. č., přít. čas
a) u sloves zakončených na –ou (nesou, jdou) má přechodník koncovky –a, -ouc, -ouce
rod mužský: -a (nesa, jda)
rod ženský + střední: - ouc (nesouc, jdouc)
množné číslo pro všechny rody: - ouce (nesouce, jdouce)
b) u sloves zakončených na –í (odevzdávají, zpívají) má přechodník koncovky –e, -íc, -íce
rod mužský: -e (odevzdávaje, zpívaje)
rod ženský a střední: -íc (odevzdávajíc, zpívajíc)
množné číslo pro všechny rody: - íce (odevzdávajíce, zpívajíce)
Úkol 1: Nahraďte tvar slovesa ve větách přechodníkem přítomným. Spojku (a) vynechte, podle potřeby proveďte i jiné úpravy:
Vzor: Pes obíhal stavení a vytrvale štěkal. Pes obíhaje stavení vytrvale štěkal.
1) Kocour Honza se vyhříval na sluníčku a mhouřil blaženě oči.
___________________________________________________________________________
2) Vlaštovka létala nad vodou a lapala hmyz.
___________________________________________________________________________
3) Dítě tisklo panenku v náručí a radostně se smálo.
___________________________________________________________________________
4) Malý chlapec nesl domů nákup a vesele si pískal.
___________________________________________________________________________
Řešení:
1) Kocour Honza vyhřívaje se na sluníčku mhouřil blaženě oči.
2) Vlaštovka létajíc nad vodou lapala hmyz.
3) Dítě tisknouc panenku v náručí se radostně smálo.
4) Malý chlapec nesa domů nákup vesele si pískal.
__________________________________________________________________________
2) přechodník minulý – vyjadřuje děj předcházející před dějem přísudkového slovesa
Jak se tvoří?
1) tvoří se z kmene minulého
2) tvoří se od sloves dokonavých
3) sloveso si dáme do tvaru 3. osoby j. č., min. čas
a) je-li před – l samohláska (postavi-l, vrazi-l) má přechodník koncovky –v, -vši, -vše
postaviv, postavivši, postavivše
b) je-li před –l souhláska (přived –l) má přechodník koncovky -0, -ši, -še
přived, přivedši, přivedše
Úkol 2: Nahraďte vždy v první větě souvětí slovesný tvar přechodníkem. Spojky když, jakmile, a je nutno vynechat.
Vzor: Když se nasytil, odešel si odpočinout k řece. Nasytiv se odešel si odpočinout k řece.
1) Jakmile ho spatřila, běžela mu radostně naproti.
___________________________________________________________________________
2) Když se utábořili na břehu jezera, šli ulovit nějakou zvěř.
___________________________________________________________________________
3) Matka přivedla obě děti do světnice a s hrdostí je ukazovala hostům.
___________________________________________________________________________
4) Vrátila se z pole domů a začala připravovat večeři.
___________________________________________________________________________
5) Děti se probudily za svítání a šly do lesa na houby.
___________________________________________________________________________
Řešení:
1) Spatřivši ho běžela mu radostně naproti.
2) Utábořivše se na břehu jezera šli ulovit nějakou zvěř.
3) Matka přivedši obě děti do světnice s hrdostí je ukazovala hostům.
4) Vrátivši se z pole domů začala připravovat večeři.
5) Děti probudivše se za svítání šly do lesa na houby.
Z přechodníku přítomného i minulého se tvoří koncovkou (–í) přídavná jména slovesná:
nesouc – nesoucí, letíc – letící, vyběhnuv – vyběhnuvší, napadnuvši – napadnuvší
Tato přídavná jména bývají často přívlastkem těsným.
Úkol 3: Nahraďte vedlejší věty přívlastkové rozvitým přídavným jménem slovesným utvořeným z přechodníku:
1) Paní, která sedí před námi, je naše sousedka.
___________________________________________________________________________
2) Mezi dětmi, které si hrály na písku, byl i Péťa.
___________________________________________________________________________
3) Les byl plný lidí, kteří hledali houby.
___________________________________________________________________________
4) Pes, který přiběhl odněkud ze dvora, nás zvědavě očichával.
___________________________________________________________________________
5) Kolem lodi létali rackové, kteří loudili na turistech potravu.
___________________________________________________________________________
Řešení:
1) Paní sedící před námi je naše sousedka.
2) Mezi dětmi hrajících si na písku byl i Péťa.
3) Les byl plný lidí hledajících houby.
4) Pes přiběhnuvší odněkud ze dvora nás zvědavě očichával.
5) Kolem lodi létali rackové loudivší na turistech potravu.
Téma: Slovesa (uč. str. 59 – 67) Datum:
Slovesa – jsou ohebný slovní druh, který časujeme.
Mluvnické kategorie sloves:
1) Osoba – 1.,2.,3.
2) Číslo – jednotné, množné
3) Způsob – oznamovací, rozkazovací, podmiňovací přítomný, podmiňovací minulý)
4) Čas – minulý, přítomný, budoucí (ČAS URČUJEME POUZE U OZNAMOVACÍHO ZPŮSOBU)
5) Rod – činný, trpný
6) Vid – dokonavý, nedokonavý
7) Třída – 5 tříd podle zakončení přítomného tvaru slovesa ve
3. OSOBĚ, ČÍSLA JEDNOTNÉHO, OZNAMOVACÍHO ZPŮSOBU
8) Vzor – 13 vzorů, podle jednotlivých tříd
_________________________________________________________________________
Podmiňovací způsob přítomný od slovesa PLAVAT:
já bych plaval |
my bychom plavali |
ty bys plaval |
vy byste plavali |
on by plaval |
oni by plavali |
Podmiňovací způsob minulý od slovesa PLAVAT:
já byl bych plaval |
my byli bychom plavali |
ty byl bys plaval |
vy byli byste plavali |
on byl by plaval |
oni byli by plavali |
Úkol č.1: Převeďte slovesné tvary do osoby uvedené v závorce:
Chtěl by (1.os.mn.č.) odjet co nejdřív. Kéž by tu zkoušku udělala (2.os.j.č.)! Měla by si pospíšit (2.os.mn.č.). Rád by si koupil (1.os.j.č.) nové kolo. Mohl by (1.os. mn.č.) je navštívit? Měl by se (2.os.j.č.) více snažit. Ráda by se (2.os. mn.č.) tam vrátila.
Řešení:
Chtěli bychom odjet co nejdříve.
Kéž bys tu zkoušku udělala!
Měli byste si pospíšit.
Rád bych si koupil nové kolo.
Mohli bychom je navštívit?
Měl by ses více snažit.
Rády byste se tam vrátily.
Úkol č. 2: Převeďte slovesné tvary do osoby uvedené na konci souvětí:
Kdyby si pospíšil, nepřišel by o začátek. (1.os.mn.č.). Kdyby se bývali více soustředili, nedostali by vyrovnávací gól (2.os.mn.č.). Aby vše zvládla, potřebovala by ještě několik minut (2.os.j.č.). Na celé prázdniny by měla odjet do Anglie, aby se zdokonalila v angličtině (1.os. j.č.). Kdyby se té soutěže zúčastnil, určitě by uspěl (1.os.mn.č.). Aby se na gymnázium dostala, musela by se lépe učit (2.os.j.č.). Kdyby se podíval občas do mapy, nemusel by bloudit (1.os.mn.č.). Kdyby se řídila pravidly správné životosprávy, nemusela by držet „zázračné“ diety (2.os.mn.č.).
Řešení:
Kdybychom si pospíšili, nepřišli bychom o začátek.
Kdybyste se bývali více soustředili, nedostali byste vyrovnávací gól.
Abys vše zvládla, potřebovala bys ještě několik minut.
Na celé prázdniny bych měla odjet do Anglie, abych se zdokonalila v angličtině.
Kdybychom se té soutěže zúčastnili, určitě bychom uspěli.
Aby ses na gymnázium dostala, musela by ses lépe učit.
Kdybychom se podívali občas do mapy, nemuseli bychom bloudit.
Kdybyste se řídily pravidly správné životosprávy, nemusely byste držet „zázračné“ diety.
Rod činný a trpný: Rozliš u slovesných tvarů ve větách rod činný a trpný:
Sněhová kalamita (uč. str. 60 / cv.2)
Již čtvrtý den hustě sněží. ___________________ S přívaly sněhu se v těchto dnech potýká celá střední Evropa._____________________. Obzvláště postiženy jsou severní německé země. _____________________. Přímořská dálnice je uzavřena______________________
a nelze projet také po řadě důležitých městských obchvatů_________________________.
Pasažéři na největším německém letišti ve Frankfurtu nad Mohanem musí čelit zpožděným či zrušeným letům_______________________________. Byly např. zrušeny spoje z Londýna do Frankfurtu ____________________________ a nekonaly se ani další lety___________________. Výpadky spojů se dotkly asi 60 000 lidí_____________________.
Tisíce lidí strávily noc v hotelích__________________________. Mnohé vlaky musely být ze svých tras odkloněny___________________________ a zpozdily se až o dvě tři hodiny________________________.
Nahraď trpný rod činným:
1) Všechny tragické momenty byly hercem vyjadřovány výraznou mimikou.
___________________________________________________________________________
2) Vítězný gól byl vstřelen těsně před koncem Valáškem.
___________________________________________________________________________
3) Byt by měl být vyklizen majiteli do 15 dnů od doručení rozsudku.
___________________________________________________________________________
Řešení:
1) Herec vyjadřoval výraznou mimikou všechny tragické momenty.
2) Valášek vstřelil vítězný gól těsně před koncem.
3) Majitelé by měli vyklidit byt do 15 dnů od doručení rozsudku.
Z daných vět vypiš slovesné tvary a urči mluvnické kategorie:
Známka byla zhotovena dvoubarevným hlubotiskem. Kdyby sis pospíšil, byli bychom přišli včas. Nedívej se tak na mě! Budete se zítra večer dívat na fotbal?
slovesný tvar |
osoba |
číslo |
způsob |
čas |
rod |
vid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovesné třídy a vzory
Slovesa rozdělujeme do 5 tříd podle zakončení přítomného tvaru ve 3. osobě jednotného čísla např. malovat – on maluje (teď), běhat – on běhá (teď), nakreslit – on nakreslí
1. třída - e |
tvrdé vzory
měkké vzory |
nese bere maže peče umře |
(nes –e) (ber –e) (maž –e) (peč –e) (umř –e) |
nes –l bra –l maza –l pek –l umře –l
|
|
2. třída - ne |
|
tiskne mine začne |
tisk –ne mi –ne zač -ne |
tisk –l minu –l zača -l |
|
3. třída -je |
|
kryje kupuje |
kry –je kupu -je |
kry –l kupova -l |
|
4. třída -í |
|
prosí trpí sází |
pros –í trp –í sáz -í |
prosi –l trpě –l sáze -l |
trp! sázej! |
5. třída -á |
|
dělá |
děl -á |
děla -l |
|
cv. 1 a,b / str. 63 Zařaďte slovesa do tříd a určete vzor:
SLOVESO |
TŘÍDA |
VZOR |
SLOVESO |
TŘÍDA |
VZOR |
mává |
|
|
řeže |
|
|
křičí |
|
|
může |
|
|
přeje |
|
|
vypráví |
|
|
vadne |
|
|
maluje |
|
|
utře |
|
|
pobídne |
|
|
SLOVESO |
SLOVES. TVAR |
TŘÍDA |
VZOR |
SLOVESO |
SLOVES. TVAR |
TŘÍDA |
VZOR |
kreslit |
|
|
|
vyrůstat |
|
|
|
přeběhnout |
|
|
|
mýt |
|
|
|
rozvíjet |
|
|
|
zahrnout |
|
|
|
utéct |
|
|
|
ustlat |
|
|
|
běžet |
|
|
|
přivézt |
|
|
|
cv. 2 / str. 63 Určete vid, třídu a vzor:
sloveso |
slovesný tvar |
vid |
třída |
vzor |
vynosit |
|
|
|
|
vynášet |
|
|
|
|
ulehnout |
|
|
|
|
uléhat |
|
|
|
|
rozbít |
|
|
|
|
rozbíjet |
|
|
|
|
dokázat |
|
|
|
|
dokazovat |
|
|
|
|
utéct |
|
|
|
|
utíkat |
|
|
|
|
sloveso |
slovesný tvar |
vid |
třída |
vzor |
zavřít |
|
|
|
|
zavírat |
|
|
|
|
dozrát |
|
|
|
|
dozrávat |
|
|
|
|
osmahnout |
|
|
|
|
osmažit |
|
|
|
|
rozhodit |
|
|
|
|
rozházet |
|
|
|
|
rozhazovat |
|
|
|
|
cv. 4, 5, 6, 7, 8 /str. 63-64 – ústně
Úkol: Z daných souvětí vypiš slovesné tvary a urči všechny mluvnické kategorie:
Pokrm bude posypán čerstvými bylinkami. Jakmile povídku dopsal, vyprávěl nám ji. Byli
bychom vám poslali sms, abyste na nás čekali na nádraží. Nezavírejte ta okna! Slíbil Evě, že jí
zatelefonuje, až přistanou její přátelé na letišti. Proč by ses pořád rval, když můžeš jednat
jako slušný člověk?
slovesný tvar |
osoba |
číslo |
způsob |
čas |
rod |
vid |
třída |
vzor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. hodina
Téma: Skloňování cizích vlastních jmen (uč. str. 43-47)
1) Většina cizích jmen se skloňuje stejně jako česká podle
příslušného vzoru.
Důležitý je rod a zakončení v 1. pádě, popř. v 2. pádě.
U cizích jmen je důležité, jak se jméno vyslovuje např:
William – Williama (pán) Nikolajevič – Nikolajeviče (muž)
Brad – Brada May – Maye
Hugo – Huga Zola – Zoly (předseda)
2) Jména zakončená na – i (italského původu)
skloňujeme pomocí koncovek – ho, - mu, -m
Goldoni – 2.p. Goldoniho, 3.a 6.p. Goldonimu, 7.p. Goldonim
3) Jména zakončená na – e, -é, -í, -y
skloňujeme pomocí koncovek – ho, - mu, - m
Rilke – Rilkeho, Rilkemu, Rilkem
René – Reného, Renému, Reném
Gándhí – Gándhího, Gándhímu, Gándhím
Connery – Conneryho, Connerymu, Connerym
4) Některá tradiční jména zakončená na – e můžeme skloňovat
také podle vzoru pán:
Goethe – Goetheho i Goetha
Dante – Danteho i Danta
5) Některá jména jsou zakončená na – e, které se nevyslovuje
a při skloňování se odsouvá.
Shakespeare – Shakespeara
Alexandre - Alexandra
6) Mnohá francouzská jména se zařazují ke vzoru podle psané
podoby.
Dumas [dyma] – Dumase (muž) [dymase]
Jules [žil] – Julesa (pán) [žila]
Bizet [bize]– Bizeta (pán) [bizeta]
7) Slovanská jména (ruská, polská) jsou původem přídavná jména. Jsou obvykle zakončená na -oj, -ij, -i
Tolstoj (Tlustý) – Tolstého, Tolstému (Tlustého, Tlustému)
Dostojevskij – Dostojevského, Dostojevskému
Słowacki – Słowackého, Słowackému
8) Řecká a latinská jména jsou zakončená -os, -as, -us, -es.
Při skloňování se tyto koncovky odsouvají a jméno se dál skloňuje podle vzoru pán.
Pythagoras – Pythagora, Pythagorovi, Pythagorem
Archimedes – Archimeda, Archimedovi, Archimedem
Sisifos – Sisifa, Sisifovi, Sisifem
Odysseus – Odyssea, Odysseovi, Odysseem
__________________________________________________
cv. 1 str. 44 Jména v závorkách dej do správného tvaru:
písničky Elvise Presleyho
kreslené filmy Walta Disneyho
cena byla udělena Ernestu Hemingvayovi
režisér do filmu obsadil Marcella Mastroianniho
opera Bohéma od Giacoma Pucciniho
básníkovi Heinrichu Heinemu
výbor z basin Paula Valéryho
J. Masopust byl srovnatelný s Pelém
plátna od Vincenta van Gogha
__________________________________________________
cv. 2/ str. 45
život tenisu zasvětili Panský s Orlowským
skladby Petra Iljiče Čajkovského a Antonia Vivaldiho
Vasiliji Kandinskému je přisuzována první abstraktní malba
podobizna spisovatele Maxima Gorkého
penalta Marka Jankulovského a vyloučení Tomáše Ulfajušiho
práce vědce Trubeckého
__________________________________________________
cv.3 / str. 45
výrok je připisován Sokratovi
Sofokles se starším Aischylem a mladším Euripidem
báje o Ikarovi
pověst o Romulovi a Removi
mýty připisují Daidalovi
vojsko krále Leonida
I ty, Brute!?
podle Aristotela
bohu vína Dionýsovi
Téma: Zeměpisná jména (str. 46 -47)
__________________________________________________
cv. 1 / str. 46
Mužský rod Ženský rod Střední rod
Amsterodam Manila Ohio
Kalifornie Oslo
Tunis Otawa Korfu
Jenisej Uruguay Nagasaki
Dallas Chile
Innsbruck
__________________________________________________
Skloňování
1) Jména zakončená na –ea se skloňují jako IDEA
1.p. Korea
2.p. Koreje (růže) i Korey (ženy)
3.p. Koreji (růži)
4.p. Koreu (ženu)
6.p. Koreji (růži)
7.p. Korejí (růží) i Koreou (ženou)
2) Jména zakončená na – ua, -oa se skloňují takto:
1.p. Nikaragua Samoa
2.p. Nikaraguy Samoy
3.p. Nikaragui Samoi
4.p. Nikaraguu Samou
6.p. Nikaragui Samoi
7.p. Nikaraguou Samoou
3) Některá jména se neskloňují.
Bývají to jména zakončená na –e, -i, -u a víceslovná jména.
Chile, Halle, Mali, Mississippi, Baku, Korfu, Salt Lake City,
Buenos Aires
_______________________________________________________
cv. 2a, b / str. 47
v jihošpanělské Malaze
hry v Jižní Koreji
strávil dovolenou v Soči
v Cincinnati, hladina Ohia
odcestovali do Puly
konference v Tampere
karneval v chorvatské Rijece
v Libyi
válka mezi Bolívií a Paraguayí
mezi Peru a Ekvádorem
v Západní Samoi
palvbu na Tahiti nejstarší část Saint-Tropez
v Managui, hlavním městě Nikaraguy
v Rize
museum v Bilbau
v oblastech Nové Guineje i Guiney
území Haiti
________________________________________________________________________________________________________________
6. hodina
Téma: Pravopis velkých písmen (uč. str. 47 – 52) Datum:
_______________________________________________________________________________
2 a / str. 50
Otu Braniborského a Rudolfa Habsburského
slávisté
jezuité na jihoamerické pevnině
počátek druhé světové války
kůň Železník vyhrál Velkou pardubickou
konflikt mezi protestanty a katolíky v Severním Irsku
dvě Jihočešky
__________________________________________________________________________________
2b / str. 50
z Biskajského zálivu přes jižní Francii a Alpy do střední Evropy
část směřuje k Severnímu moři, druhá část k Černému
Bílé Karpaty přecházejí v Javorníky a Moravskoslezské Beskydy
nejvíce klíšťat je v Povltaví, Posázaví, na Křivoklátsku, kolem Českých Budějovic a Českého Krumlova
středisko mezi vrcholky Černé hory, Jeleního vrchu, Liščí hory, Studniční hory a Sněžky
__________________________________________________________________________________
2 c / str. 50
obec Hora Svatého Václava leží v okrese Domažlice v Plzeňském kraji
přestěhovali jsme se z Liberce do Rychnova u Jablonce nad Nisou
vesnice Holé Vrchy leží nedaleko Mladé Boleslavi
vesnici Lhota pod Horami najdeme na Táborsku
městská část Hradce Králové se nazývá Slezské Předměstí
prožil život v pražské čtvrti Malá Strana
správní obvod Ostravy je Krásné Pole
nehoda v brněnské městské části Starý Lískovec
__________________________________________________________________________________
2 d / str. 50
Janáčkovo nábřeží a Kořenského ulice
oslavy na brněnském náměstí Svobody
náměstí Krále Jiřího
ulice Na Kavčí skále
ulice U Železné lávky
ulice Pod Vodárenskou věží
most Legií v Praze
ulice Pátého května
Masarykova třída
Lidové sady
ulice Pražského povstání
__________________________________________________________________________________
2 e / str. 50
o Vánocích budeme na chatě v Podkrkonoší
sportovci trénují i v Jihoafrické republice
stát západní Afriky je Pobřeží Slonoviny
v Brně má sídlo Nejvyšší soud České republiky
na obvodním soudu
mluvčí Policie ČR
benešovská policie vyšetřuje zločin
studuje na Filozofické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
studuje na Gymnáziu Jana Keplera
__________________________________________________________________________________
2 f / str. 51
na Mistrovství světa v hokeji
21. zimní olympijské hry se konaly v Kanadě
hudební festival Pražské jaro zahajuje Smetanův cyklus Má vlast
časopisy Moderní bydlení a Svět psů
povídka B. Němcové se jmenuje V zámku a podzámčí
konec třicetileté války
švédská vojska odešla z Čech
slavíme Den matek
Přejeme Vám příjemné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok.
Na Nový rok se celá rodina schází u babičky.
5. hodina
Téma: Tvarosloví – podstatná jména Datum:
Co jsou podstatná jména? ______________________________________________________
Jaké mluvnické kategorie u podstatných jmen určujeme? __________________________________
Pád: 1. – 7.
Číslo: jednotné, množné
Rody: mužský (životný, neživotný)
ženský
střední
Vzory:
mužský_____________________________________________________________________
ženský_____________________________________________________________________________
střední_____________________________________________________________________________
Rozlišujeme podstatná jména:
POMNOŽNÁ mají pouze tvary množného čísla, i když označují 1 věc (Velikonoce, prázdniny, Čechy, ústa)
HROMADNÁ mají jednotné číslo, i když označují více věcí stejného druhu (dříví, rostlinstvo, mládež, lid.)
LÁTKOVÁ označují látku bez ohledu na množství (voda, mouka, cement...)
______________________________________________________________________________
Úkoly:
1) V textu vyhledej podstatná jména a urči jejich mluvnické kategorie:
Návrat do Sluneční zátoky
Třetí den odpoledne spatřili hoši Sluneční zátoku. Poslední hodiny byli všichni tak unavení, že ani příliš nemluvili. Po třídenním putování byla únava pochopitelná. Cestou je trápily obavy, v jakém stavu svou Sluneční zátoku naleznou.
2) Z daných vět vypiš podstatná jména hromadná látková pomnožná
Vyprané kalhoty si hned zamazal od barvy.______________________________________________________
Pomník zarůstá křovím.______________________________________________________________________
Na stavbu nám přivezli písek a cement._________________________________________________________
Přineste nám, prosím, dvě kávy.________________________________________________________________
Můj synovec se učí hrát na housle.______________________________________________________________
Součástí pomůcek do výtvarné výchovy jsou i nůžky._______________________________________________
Rostlinstvo horských oblastí je velmi rozmanité.___________________________________________________
Na Vánoce se vždy velmi těším._______________________________________________________________
3) Doplň i, í,/y:
studoval v Olomouc_ mít na ruce mozol_ motýlí larv_
dívat se na vrchol_ plynové lamp_ tvrdé dřív_
dobré zdrav_ s kol_ s chovatel_
nebezpečné námraz_ jel do Čáslav_ pozvánka na schůz_
vypadnout z kaps_ v tykv_ch plné stodol_
v pytl_ch ozdobit vlajkam_ motorest s odpočívadl_
hvězdné soustav_ bydlet v přízem_ dosažené vítězstv_
hovořit s učitel_ hodiny tělesné výchov_ cizí územ_
balíček s mýdl_ živé rozprav_ zápolit se ps__
3) Věty převeďte do množného čísla:
Přišla sem matka s dítětem._________________________________________________________________
Na jevišti se objevil papírový sněhulák._________________________________________________________
Pytlák chytil srnu do nastraženého oka._________________________________________________________
Poslední den pobytu na horách se mi líbil._______________________________________________________
Nalezená nádoba měla poškozené ucho.________________________________________________________
4) Podstatná jména v závorkách převeď do náležitých tvarů: učebnice str. 42/ cv. 7a,b
Koním hrozí nakažení (tetanus). _____________________________ Vše se odehrává v rychlém (tempo)
__________________________ a (rytmus) ______________________.
V (muzeum) _____________________________můžete navštívit výstavu nazvanou Návrat (dinosaurus).
_____________________________ Do dnešního (datum)_______________________jsme obdrželi asi sto
odpovědí. Rodičovské zkušenosti s víceletými (gymnázium) ____________________________ se různí. Ke
konci 30. let se Karel Čapek vrátil k psaní (drama) _________________________. První republika byla
založena na (idea)______________________ československého národa. Je to jedno ze světově proslulých
lyžařských (centrum) ______________________________. Vědci stále častěji hovoří o změnách (klima)
________________________________. Na koncertě zazní průřez všemi vydanými
(album) _______________________ kapely. V (kupé) _________________________jsme zůstali sami.
Tatínek ukázal dětem na (glóbus)____________________________________, kudy vedly první objevitelské
výpravy.
DÚ str. 42 /7b + str. 41 /cv. 6
Náš sociální model je založen na dvou (idea)______________________________________________.
Odpoledne jsme řešili matematické a slovní (rébus)____________________________. Kniha je doplněna četnými (schéma) _______________________________. Nemusíte být matematickými (génius)___________________________, abyste mohli hlavolamy vyřešit. V malé hloubce pod sopkou se hromadí stále větší množství (magma)_________________________. Po dlouhém pobytu v (kosmos)_________________________________ astronauti nedokáží po určitou dobu stát. Dnes se bude hrát na třech (pódium) ___________________________. Česká hráčka skončila
ve (finále) ____________________ druhá. Pobyt nás stál 120 (euro)__________________________. Země se zmítá v hospodářském a politickém (chaos)_________________________________. Již před vjezdem do (safari) _____________________________je vidět skupina lvů.
5) Jména v závorkách uveď v náležitých tvarech. (učebnice str. 42/cv. 8)Téma: Podstatná jména Datum:
___________________________________________________________________________
str. 41 / cv. 5 a, b
a) b)
oběma svýma rukama na vašich vysvědčeních
celými pažemi všech zemí
operovanými koleny případů
s nastavitelnými nohami ve dvou vyhotoveních
vlastníma rukama několik představení
nad kotníky trochu soli
s roztaženýma předníma nohama o dvou nocích
pevnými oky s takovými řečmi
s odřenýma ušima v písemných pracích/pracech
________________________________________________________________________________
Podstatná jména mohou být:
1) KONKRÉTNÍ - jsou názvy osob, zvířat, věcí – můžeme je vnímat smysly
2) ABSTRAKTNÍ - jsou názvy vlastností, dějů, činností, stavů a vztahů – smysly je vnímat nelze
3) OBECNÁ – označují osobu, zvíře, věc obecně (otec, pes, dům, hory, rybník, řeka, kluk)
4) VLASTNÍ – označují konkrétní osobu, zvíře, věc – jsou jejich jménem (Novák, Alík, Říp)
_________________________________________________________________________________
Úkol: Vyber podstatná jména, která mohou být konkrétní i abstraktní. Použij je ve větách:
pes, psaní, židle, hra, ochota, trest, klíč, oko, brýle, cesta, orel, stavba, sůl, pití, pocit
psaní – Evičce šlo dobře psaní. Přišlo mi psaní od babičky.
hra - Dařilo se nám při hře. Šachy jsou stolní hra.
trest - Za trest zůstaneš doma. Odevzdal vzorně napsaný trest.
klíč - Hledali klíč k záhadě. Našel jsem zrezivělý klíč.
oko – Udělala si u mě oko. Bolelo ji pravé oko.
cesta – Cesta vlakem se vlekla. Šli jsme po prašné cestě.
stavba – Začátek stavby nového domu byl přesunut. Stáli jsme před hotovou stavbou domu.
pití - Pití je pro člověka životně důležité. Sladké pití nemám rád.
_____________________________________________________________
4. hodina
Téma: Slovní zásoba a tvoření slov Datum:
___________________________________________________________
Slovní zásoba – jsou všechna slova daného jazyka, stále se vyvíjí
Způsoby obohacování slovní zásoby:
1) ODVOZOVÁNÍM – je to nejčastější způsob, k slovotvornému základu
přidáváme
a) předponu – rozbalit
b) příponu - lesík
c) koncovku - jízda
d) předponu + příponu – podpatek
e) předponu + koncovku - nábřeží
2) SKLÁDÁNÍM – nová slova vznikají složením 2 nebo více slov v jedno
(teploměr, trojúhelník, samoobsluha, okamžik)
3) ZKRACOVÁNÍM – vznikají zkratky (ZŠ, ČR, USA, atp., s.r.o., atd.)
- zkratková slova (Čedok, Pradok, laser, AIDS)
4) VZNIKEM NOVÉHO VÝZNAMU - starým slovům dáváme nová
modernější pojmenování
(branka = gól)
5) VZNIKEM NOVÝCH SOUSLOVÍ – (skleníkový efekt, ozónová díra)
sousloví = ustálené spojení 2 nebo více slov
(Česká republika, základní škola, školní lavice.....)
6) PŘEJÍMÁNÍM Z CIZÍCH JAZYKŮ – (brífink, notebook, mail.....)
____________________________________________________________
3. hodina Datum:
Téma: Zvuková stránka jazyka (uč. str. 17)
_____________________________________________________________
Hlásky – jsou nejmenší jednotky lidské řeči
Dělíme je na:
- samohlásky (krátké a dlouhé) a, e, i, o, u
- souhlásky (znělé a neznělé)
- dvojhlásky ( v čs. slovech ou, v cízích au, eu)
Souhlásky - znělé – při vyslovování se hlasivky chvějí
- neznělé – při vyslovování se hlasivky nechvějí
Jen znělé souhlásky jsou: r, l, m, n, ň, j
Jen neznělé souhlásky jsou: c, č
Znělá i neznělá je souhláska: ř
Některé souhlásky znělé a neznělé tvoří páry:
znělé b v d ď z ž g h
neznělé p f t ť s š k ch
___________________________________________________________
Spodoba znělosti:
např. nožka [noška] sbírat [zbírat] vzpomínat [fspomínat]
led [let] existence [egzistence] včela [fčela]
_____________________________________________________________
Výslovnost
Hlásku vyslovujeme, písmena píšeme. Ne vždy nastane shoda mezi zvukovou a písemnou podobouslova. Jedno písmeno nemusí odpovídat jedné hlásce:
např. pěkně [pjekňe] květ [kvjet] vysvědčení [vysvječeňí]
____________________________________________________________
Pravidla výslovnosti
- 2 stejné souhlásky – vyslovujeme jako jednu, pokud to nebrání výslovnosti
např. kamenný [kamený] X racci [racci]
Souhláskové skupiny:
-ds-, -ts- vyslovujeme jako [–c-] lidstvo, dětství [lictvo, ďectví]
-dš-, -tš- vyslovujeme jako [–č-] nebo i plně většina [vječina, vjetšina]
radši [rači, radši]
___________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
2. hodina Datum: Téma: Archaismy, historismy, neologismy (uč. str. 15 – 16)
Archaismy – jsou slova nebo slovní spojení, která byla nahrazena novéjšími
př. lučba = chemie, řku = řeknu, na půlnoc = na sever
Historismy – jsou slova, která označují zaniklé skutečnosti
př. vladyka, dráb, kuše, zeman
Neologismy – jsou nová slova nebo slovní spojení, která pociťujeme jako novější
př. horské kolo, brífink, trénink, vozíčkář
________________________________________________________________________________________________________________________________
1. hodina Datum:
Téma: Vývoj českého jazyka ( uč. str. 7 – 15)
Čeština
– je slovanský jazyk
- je 2. nejstarším spisovným slovanským jazykem hned po STAROSLOVĚNŠTINĚ
- prošla dlouhým histor. vývojem, trvajícím 1000 let a stále se vyvíjí
Etapy ve vývoji spisovné češtiny:
1/ 13. stol. - 1. česká věta byla připsána na zakládací listinu litoměřické kapituly z poloviny 11. stol.
2/ 14. stol. – rozkvět čj, začala se používat tam, kde se užívala jen latina
význam. památky: Dalimilova kronika, Mastičkář – hra
3/ 1. pol. 15. stol. (husitství) – odborné spisy – v latině, spisy určené lidu – česky, spisovná čeština proniká
i do mluveného slova díky kazatelům, pravopis spřežkový nahrazen diakritickým
(tečky, čárky nad písmeny)
Jan Hus – Knížky o svatokupectví, Dcerka
4/ 2. pol. 15. stol. – poč. 17. stol. (do bitvy na Bílé hoře) – velký rozkvět spis. čj, rozšiřování slovní zásoby,
přejímání slov z cizích jazyků (latiny, NJ, FJ, IJ ...)
význam. památky: Bible kralická, spisy Daniela Adama z Veleslavína
5/ pobělohorské období (poč. 17. stol. – konec 18. stol.) – velký úpadek češtiny, převládá němčina – hlavně
ve městech, čj se udržuje na venkově – lidová
slovesnost (písničky, pohádky, pověsti, říkadla..)
6/ národní obrození (konec 18. stol. – 19. stol.) – obrození češtiny – zejména jazyka
Josef Dobrovský – Zevrubná mluvnice českého jazyka
Josef Jungmann – Česko – německý slovník
7) konec 19. stol. – Jan Gebauer – profesor čj na Karlově univerzitě, vydával mluvnice současného čj
8/ po roce 1945 – novodobé jazykové příručky
Fr. Trávníček – Mluvnice spisovné češtiny
B. Havránek – A. Jedlička – Stručná mluvnice česká
9/ 90. léta 20. stol. – vyšel Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost