Domácí úkoly 9.B
DÚ na úterý 29.3. do školního sešitu - cv 1b/str. 76
DÚ do literárního sešitu na 18.3. (pátek) opsat zápis Literatura přelomu 19. a 20. století, který máte zde na této stránce. Budu hodnotit úpravu, správnost a pečlivost, z textu nic nevynechávej. Hodnocení 4b.
Literatura konce 19. století a začátku 20. století
- vznik nových uměleckých směrů
- nesouhlasí s kritickým realismem, protože dílo má obsahovat především autorovy vlastní názory, city a představy
Nové umělecké směry především v poezii:
1) IMPRESIONISMUS -
imprese = dojem, snaží se zachytit okamžitou atmosféru, neopakovatelné chvíle
- intimní a přírodní poezie, popisování citů a nálad, vyjadřování v náznacích
- lyričnost a hudebnost verše
2) SYMBOLISMUS - zobrazuje věci, které nelze popsat rozumem(nálady, emoce, city, myšlenky)
- vyjadřování v symbolech a náznacích (např. symbol smrti - západ slunce)
3) DEKADENCE - úpadek - provokuje tabuizovanými tématy (nespokojenost, marnost, únava, smrt,hřbitovy, erotika)
- užívá melodičnost slov a hlásek
4) ANARCHISMUS - usiluje o neomezenou svobodu člověka a odmítá autority
5) ANTIMILITARISMUS - odmítá válku, zbrojení, armádu
6) CIVILISMUS - oslava moderní techniky a civilizace
7) VITALISMUS - oslava krás života (vita = život)
____________________________________________________________________________________
PŘEDSTAVITELÉ
1) EDGAR ALAN POE (Francie, 1809 - 1849) - psal
mystické a fantastické příběhy - zakladatel detektivky a hororu - dílo: Jáma a kyvadlo
2) Prokletí básníci (Francie)
- jsou často spojování s užíváním drog a alkoholu, zločinností, násilím a dekadentním životním stylem - hledají krásu v ošklivosti, tabuizovaná témata (pocity zhnusení i okouzlení, nenávist a láska, přízemnost a vznešenost)
Charles Baudelaire /šárl bodlér/ - sbírka Květy zla
Arthur Rimbaud /artyr rembó/ - celé své dílo
vytvořil mezi 16. a 20. rokem - báseň Opilý koráb
Paul Verlaine /pól verlén/
_____________________________________________________________________________________________________
3) Oscar Wilde (Anglie, 1854-1900) - psal moderní
lyrické pohádky Slavík a růže
- román Obraz Doriana Graye - hororové prvky, faustovské téma, dekadence a homosexuality
ČESKÁ MODERNA
- programové prohlášení českých umělců Manifest české moderny
sepsali básník Josef Svatopluk Machar a literární kritik F.X. Šalda
PŘEDSTAVITELÉ
1) Otokar Březina -symbolismus, sbírky: Tajemné dálky, Ruce
2) Karel Hlaváček - dekadence, sbírka Pozdě k ránu
3) Antonín Sova - impresionismus, sbírka Z mého kraje
____________________________________________________________________________________
GENERACE BUŘIČŮ
- básníci vzdoru a života, ve své tvorbě navazují na českou
modernu, tvoří pod vlivem anarchismu, antimilitarismu, civilismu a vitalismu
1) Stanislav Kostka Neumann - básník, sbírka Kniha lesů, vod a strání
2) Viktor Dyk - básník, prozaik a dramatik, novela Krysař
3) Petr Bezruč - básník, psal o sociální a národnostní problematice zbídačeného slezského lidu
sbírka sociálních balad Slezské písně (Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Ostrava aj.)
4) Fráňa Šrámek - impresionismus, vitalismus,
sbírka Splav - oslavuje krásu přírody, lásky, nadšení ze života
sbírka Modrý a rudý - nejznámější báseň Raport
5) Jaroslav Hašek - bohémský život, výborný pozorovatel, neúprosný kritik
dílo: satirický román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
hl. postava Josef Švejk - upovídaný, chová se zdánlivě
nerozumně - jeho postavou se Hašek vysmívá rakousko -
uherským institucím, kritizuje armádu a nesmyslnost války.
DÚ na pondělí 29. 2. cv. 5 / str. 59 do domácího sešitu
DÚ na pondělí 22.2. uč. str. 56/ cv. 5 + cv. 9/ str. 57 do domácího sešitu, úkol byl zadán v pondělí 15.2.
DÚ na pondělí 15.2. uč. str. 55/ 2a z prvního odstavce vypiš zájmena a urči jejich druh, do domácího sešitu
DÚ na pondělí 25.1. uč. str. 53/cv. 2,3 do domácího sešitu, + vybraní žáci mají zpracovat jazykový rozbor č. 2 taktéž do domácího sešitu na pondělí
jsou to tito žáci: Hucek, Kuvíková, Jonáš, Trachta, Ambler, Sziewieczek, Rohla, Dvořák
DÚ na středu 18. 11. cv. 3 / str. 51-52 do domácího sešitu
DÚ do slohu na úterý 10. 11. - přepiš rozhovor dvou kamarádek do spisovné podoby uč. str. 147
HT píšeme 18. 11. Co tam bude:
- vývoj ČJ
- archaismy, historismy, neologismy
- zvuková stránka jazyka
- obohacování slovní zásoby - způsoby
- slovní druhy
- podstatná jména - kategorie, hromadná, látková, pomnožná, konkrétní, abstraktní, koncovky i/y
- pravopis velkých písmen
- pravopis, diktát
- rozbor souvětí - věty hlavní a vedlejší, graf, druh souvětí, druhy vedlejších vět a významový poměr mezi větami
- větné členy
- přístavek
_____________________________________________________________________________________________________________________________
DÚ na středu 14. 10. do domácího sešitu - uč. str. 16/cv. 3 - vypiš 10 neologismů z textu.
________________________________________________________________________________________________________________________________
DÚ na pondělí 21.9. cv. 6/str. 7 - z pracovního listu - opakujeme český jazyk z 8. roč. - korektura textu Mesa verde, Colorado - do domácího sešitu, úkol bude podepsaný